Vanaf 1 juni kunt u weer naar het museum. In de tussentijd kunt u ook zonder ticket al genieten van onze collectie. Raamwerk brengt videokunst naar buiten, het plein op. Dat doet het museum al sinds 2018. Om te vieren dat we weer open gaan, worden enkele hoogtepunten van de afgelopen jaren getoond. Elke avond kunt u genieten van een ander videowerk. Strek de culturele benen tijdens een avondwandeling voor een kunstzinnige verrassing op het Nicolaaskerkhof. De video’s zijn te zien van 17 tot 22 uur.

Mini filmfestival
Donderdag 21 mei 17.00-22.00 uur Rafaël Rozendaal
Vrijdag 22 mei  17.00-22.00 uur Janis Rafa
Zaterdag 23 mei  17.00-22.00 uur Johan Rijpma
Donderdag 28 mei 17.00-22.00 uur Rafaël Rozendaal
Vrijdag 29 mei  17.00-22.00 uur Janis Rafa
Zaterdag 30 mei  17.00-22.00 uur Johan Rijpma

Rafaël Rozendaal, Not never no.com

Rafaël Rozendaal zoekt in zijn kleurrijke website-animaties naar de spanning tussen stilstand en beweging, tussen concentratie en proces, tussen bevriezen en ontdooien. Net als het museum speelt Rozendaal met publieke toegankelijkheid: het internet is zijn canvas. Zijn hypnotiserende screensavers zijn permanent te zien op gratis toegankelijke websites en worden jaarlijks zo’n 40 miljoen keer bezocht. Betekent deze vrije toegankelijkheid, zowel online, als op de gevel van het museum dat de video’s publiek bezit zijn? Dat niet. In 2019 kocht het Centraal Museum met steun van het Mondriaan fonds Rozendaal’s notneverno.com. Het museum is nu de enige die het videokunstwerk in het museum of op de ledschermen in het openbaar mag tonen. Tegelijkertijd kan iedereen thuis het werk nog steeds bekijken op de gelijknamige website.

Janis Rafa, A Sign of Prosperity to the Dreamer

De Griekse Janis Rafa maakte nieuw werk ter gelegenheid van haar solotentoonstelling in het Centraal Museum. A Sign of Prosperity to the Dreamer is een jachttafreel van uit de lucht vallende neergeschoten vogels, ondersteboven afgespeeld in extreme slow-motion. Met het beeld van omhoogvallende dode vogels, dat macaber en vervreemdend, maar ook verstillend en poëtisch is, roept ze vragen op over de rangorde tussen mens en dier. A Sign of Prosperity to the Dreamer was oorspronkelijk een tweeluik, dat aangepast werd voor Raamwerk. In 2019 kocht het Centraal Museum beide verschijningsvormen van A Sign of Prosperity tot the Dreamer: de originele versie en de bewerkte variant voor buiten.

Johan Rijpma, Extrapolate

Raamwerk brengt videokunst naar buiten, het plein op. Tegelijkertijd zijn de video’s buiten een uitnodiging om juist naar binnen te komen. Als voorproefje van wat er op dat moment in het museum gebeurt. Zo caleidoscopisch als het museum is, met de zeer brede collectie en uiteenlopende tentoonstellingen, zo veelzijdig zijn ook de beelden op de ledschermen . Tijdens de tentoonstelling De Line Up, over de kracht van de tekenkunst, was de handgetekende animatie Extrapolate van Johan Rijpma te zien.