Centraal Museum Utrecht laat mensen met rood-groene kleurenblindheid de kleuren in zijn kunstwerken ervaren. Daartoe heeft het museum in samenwerking met EnChroma’s Color Accessibility Program meerdere EnChroma brillen voor kleurenblindheid verworven die men kan lenen om het museum te zien. Deze brillen zorgen ervoor dat mensen met bepaalde afwijkingen (Protan en Deutan) bepaalde kleuren in de kunstwerken versterkt, helder en met rijker contrast zien.

Eén op de twaalf mannen en één op de 200 vrouwen heeft last van een vorm van kleurenblindheid. Door deze brillen beschikbaar te stellen, stelt het Centraal Museum Utrecht mensen met kleurenblindheid in de gelegenheid de kleuren in de kunstwerken te zien zoals de kunstenaar het heeft bedoeld. In deze video wordt zichtbaar wat zij ervaren:

Bril lenen

Er zijn verschillende types EnChroma-brillen, geschikt voor specifieke typen kleurenblindheid en gebruik binnen of buiten. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor gebruik van een van de brillen, doe dan deze test op de site van Unique Optiek & Optometrie. Als uit de resultaten blijkt dat u Protan of Deutan kleurenblindheid heeft, kan de bril voor u werken.

Wil je een bril reserveren, mail dan naar info@centraalmuseum.nl . Er wordt gevraagd om een borg van €100 contant of pin.

Wij zijn dankbaar voor de advisering door Unique Optiek & Optometrie uit Tegelen, geauthoriseerd verkoper van de bril, en producent EnChroma. Beiden bieden de bril ook te koop aan voor particulieren.

Het concept is tot stand gekomen  dankzij Sunshine & Sausages, met medewerking van Lesley Moore en Rogier Brood.

kleurenblinden kijken kunst met speciale bril