Oud-wethouder van Utrecht, voormalig Tweede kamerlid, oud-voorzitter van de PvdA en thans directeur van het Jeugd Educatiefonds Hans Spekman schenkt een van zijn veelbesproken kleurrijke truien aan het Centraal Museum Utrecht. Hans Spekman stond in de tijd dat hij wethouder in Utrecht was, van januari 2001 tot april 2006, bekend om zijn vele gebreide truien. Deze droeg hij als wethouder, verantwoordelijk voor Sociale Zaken, Maatschappelijke Opvang en Verslavingszorg, Interculturalisatie, Sport en de wijken Noordwest en Zuid. Ook later, als Tweede Kamerlid en voorzitter van de PvdA, bleef hij dit significante kledingstuk dragen.
Bart Rutten, artistiek directeur Centraal Museum, is blij met de aanwinst voor de collectie: “Als museum willen we objecten verzamelen uit periodes die belangrijk zijn in de geschiedenis van Utrecht. We hebben al allerlei kledingstukken van adellijke lieden uit een ver verleden, Ook in de twintigste eeuw zijn er mensen die een belangrijke rol in de stad hebben gespeeld en nog spelen. Vorig jaar kregen we een spandoek van de FC Utrecht supporters en nu mogen we ook de trui van Hans in onze collectie opnemen. Niet voor onze mode-collectie, maar passend in de stadsgeschiedenis. Die trui is even kleurrijk als zijn geschiedenis.”
Hans Spekman besloot de trui aan het Centraal Museum te schenken omdat hij als echte Utrechter dit museum als kind diverse malen heeft bezocht en er nu graag samen met zijn kinderen komt. Voor hem staat de trui symbool voor “de liefde voor mijn familie, het feit dat je jezelf niet moet verloochenen en dat je kritisch moet blijven op wat er in de mode is.” En natuurlijk was de trui ook gewoon warm, geeft hij aan: “Ik vond het belangrijk om veel bij burgers op bezoek te gaan en dan is het ook praktisch als je een warm kledingstuk aan hebt.”