Werken van internationale hedendaagse kunstenaars gaan een verrassende ontmoeting aan met het klooster en de kostbare rijkscollectie waar het onderdak aan biedt. Damien Hirst, Marlene Dumas, Jan Taminiau, Carl Andre, Sarah van Sonsbeeck en Danh Vo bevinden zich straks onder dezelfde houten balken als Rembrandt van Rijn, Pieter Saenredam en vele middeleeuwse meesterwerken. Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum Utrecht, is gastconservator van deze expositie vol onverwachte combinaties.

Ontmoeting hedendaagse kunst met eeuwenoud gebouw en collectie

Rutten liet zich voor Shelter inspireren door de rust, de ruimte en het voormalige gebruik van het eeuwenoude kloostermonument. Zijn selectie van een aantal hedendaagse topstukken uit het Centraal Museum wordt tussen de kunstschatten van Museum Catharijneconvent geplaatst. Voor de kloostergangen op de eerste verdieping koos hij eigentijdse bruiklenen van gerenommeerde kunstenaars uit andere collecties en privéverzamelingen. Ook benaderde hij kunstenaars voor nieuw werk.

Rutten: ‘Het klooster en de museale schatten enerzijds en de geselecteerde hedendaagse kunst anderzijds profiteren van elkaar. De rust en ruimte van het gebouw voegen aan de beleving van de werken een verstilde en sacrale dimensie toe.’

Monumentaal kloostercomplex

Het gebouw van Museum Catharijneconvent is een van de best bewaarde laatmiddeleeuwse kloostercomplexen van Nederland. De karmelieten, een middeleeuwse bedelorde, startten in 1468 met de bouw van het klooster. In de zeventiende en achttiende eeuw deed het dienst als ziekenhuis. Het kreeg zelfs de titel Stads- en Academisch Ziekenhuis Utrecht en was daarmee de voorloper van het Academisch Ziekenhuis Utrecht. Wie vandaag de dag door het gebouw dwaalt, wacht een bijzondere ervaring. De tijd lijkt in de sfeervolle gangen en zalen stil te hebben gestaan en de lichtinval is er prachtig. Sinds 1979 is Museum Catharijneconvent in het klooster gevestigd.

Samenwerkende musea

Museum Catharijneconvent is er verheugd over dat het Centraal Museum de uitnodiging accepteerde voor de verjaardagsviering van het gebouw. Het Centraal Museum zoekt voortdurend verbinding met de burgers, organisaties en culturele instellingen in de stad Utrecht, zowel binnen als buiten de museummuren. De samenwerking met Museum Catharijneconvent past daar goed bij. Het Centraal Museum ziet parallellen waar het de combinatie van kloostergebouw met collectie-opstelling betreft. Beide instellingen hebben een track record als het gaat om het combineren van geschiedenis met moderne en hedendaagse kunst.
De tentoonstelling Shelter is te zien van 1 juli t/m 9 september 2018 in Museum Catharijneconvent in Utrecht.