Eerder dan verwacht heeft het Centraal Museum de 200.000e bezoeker ontvangen. Noortje van Strien was de gelukkige en ontving uit handen van artistiek directeur Bart Rutten en mode-conservator Ninke Bloemberg van het Centraal Museum een catalogus van de Jan Taminiau-tentoonstelling, alsmede het boek De Nederlandse mode in 100 kledingstukken.

Noortje bleek ook nog jarig, dubbel feest dus. De Utrechtse Noortje bezocht het museum ter gelegenheid van haar verjaardag in aanwezigheid van Niels Vermeulen en haar ouders.

Het toenemend aantal bezoekers in het eerste halfjaar is te danken aan de succesvolle tentoonstellingen De wereld van Pyke Koch en met name de tentoonstelling Jan Taminiau: Reflections, waarin het werk van de hedendaagse modeontwerper Jan Taminiau centraal staat.

Artistiek directeur Bart Rutten: “De tentoonstelling Jan Taminiau: Reflections is onverminderd populair. Maar ook later in het jaar hebben we mooie tentoonstellingen. Utrecht, Caravaggio en Europa trekt nu al veel aandacht en we merken dat men het liefst vandaag kaarten zou bestellen, terwijl dit vanaf eind oktober online kan. Met zeventig meesterwerken laat de tentoonstelling voor het eerst de Utrechtse Caravaggisten naast Europese collega’s zien. Zesenveertig bruiklenen in de tentoonstelling zijn nog nooit in Nederland geweest.”

Daarvoor opent op 22 september een grootse tekeningenmanifestatie in nauwe samenwerking met de Utrechtse kunstenaar Robbie Cornelissen. De tentoonstelling De Line Up: De Kracht van tekenen presenteert een brede selectie tekeningen van (inter)nationaal gerenommeerde en gevestigde namen, alsmede van aanstormend (Utrechts) talent.

Het museum zag na de verbouwing in 2016 het bezoek verdubbelen. Zakelijk directeur Marco Grob: “Het is goed te zien dat we het niveau van dat jaar in 2017 hebben kunnen vasthouden en dat ook 2018 succesvol lijkt te worden.”