Samen met diverse partners gaan we de komende jaren aan de slag om een digitale transitie in het museum voor publiek te realiseren. Onder hen de creatieve bureaus Trive Technology en Tapart, gespecialiseerd in het ontwikkelen van digitale middelen en nieuwe ideeën over bezoekerservaringen.

Want wanneer bied je multimedia aan op de telefoon van de bezoeker en wanneer wordt de content in het museum ook online aan de man gebracht? Vragen die steeds relevanter zijn in dit digitale tijdperk.

Verdieping via digitale platformen

Met dit praktijkonderzoek willen we nieuwe bezoekers die nog niet de weg naar het museum weten te vinden, inspireren naar het museum te komen. Ook willen we de ervaring voor onze huidige bezoekers verbeteren. Door meer verdiepende verhalen aan te bieden en ook door de ontwikkeling en aanscherping van digitale platformen, waarop onze bezoekers vaak vertoeven. Het denken in nieuwe digitale publiekstoepassingen moet zo deel worden van onze mentaliteit als erfgoedinstellingen. Hoe we dat doen wordt op de voet gevolgd door Volkskrant-columnist en journalist Lisa Boyeure. Zij volgt van een afstand hoe deze verandering tot stand komt.

We zien dit project ‘digitale innovaties voor het publiek’ (DIP) als een vertrekpunt, waarop we voortaan onze eigen collectie en die van tijdelijke tentoonstellingen aanbieden op een manier die veel meer aansluit op de behoeftes van het publiek. De uitdaging is om die digitale verandering in alle haarvaten van het museum te krijgen. Hoe dat proces verloopt delen we graag met de museumsector. Dit doen we onder andere door middel van (online) kennisevents, die we CM Digital Talks noemen, onder leiding van interviewer en presentator Inge Diepman

Op 10 februari was de eerste CM Digital Talk, een online talkshow waar we met experts ingingen op het thema ‘de loyale bezoeker.’ 

Design thinking method

In dit project wordt gewerkt met de zogenaamde Design Thinking Method. Deze methode bestaat uit vijf fases waarin je samen met de doelgroep je product ontwerpt.

Schema Design Thinking

De resultaten van de eerste twee fases van het onderzoek zijn binnen. In de Empathy- en Define- fase hebben we samen met Trive Technology gekeken naar het perspectief van onze eindgebruiker en het kaderen van de focuspunten van het onderzoek.

Ben jij benieuwd naar de eerste resultaten? Bekijk hier het onderzoeksverslag (PDF).

Doe mee

Tijdens deze ontdekkingsreis, of digitale transformatie, deelt het DIP-projectteam zo veel mogelijk kennis en ervaringen met anderen. Dat doet het team vooral digitaal. 
Op 10 juni en in november 2022 volgen nog twee Digital Talks, beiden in de vorm van een podcast. Wil jij de volgende CM Digital Talks niet missen? Werk jij in een erfgoed instelling en wil jij meer weten over dit project? Of ben jij als bezoeker nieuwsgierig en wil jij deelnemen in een van onze testpanels? Stuur dan een bericht aan de projectleider: Suzanne Mulder.

Voor de agenda en interessante weetjes rond digitale innovatie voor musea volg ons via LinkedIn

Het project 'digitale innovaties publiek' wordt mede mogelijk gemaakt door:

logo fonds 21