Dankzij de genereuze steun van Fonds21 Extra ontwikkelt het Centraal Museum vernieuwende digitale toepassingen om de bezoekerservaring te verbeteren. Samen met diverse partners gaan we de komende jaren aan de slag om een digitale transitie in het museum voor publiek te realiseren. Onder hen de creatieve bureaus Trive Technology en Tapart, gespecialiseerd in het ontwikkelen van digitale middelen en nieuwe ideeën over bezoekerservaringen.

Want wanneer bied je multimedia aan op de telefoon van de bezoeker en wanneer wordt de content in het museum ook online aan de man gebracht? Vragen die steeds relevanter zijn in dit digitale tijdperk.

Verdieping via digitale platformen

Met dit praktijkonderzoek willen we nieuwe bezoekers die nog niet de weg naar het museum weten te vinden, inspireren naar het museum te komen. Ook willen we de ervaring voor onze huidige bezoekers verbeteren. Door meer verdiepende verhalen aan te bieden en ook door de ontwikkeling en aanscherping van digitale platformen, waarop onze bezoekers vaak vertoeven. Het denken in nieuwe digitale publiekstoepassingen moet zo deel worden van onze mentaliteit als erfgoedinstelling. Hoe we dat doen wordt op de voet gevolgd door Volkskrant-columnist en journalist Lisa Bouyeure. Zij volgt van een afstand hoe deze verandering tot stand komt.

We zien dit project ‘digitale innovaties voor het publiek’ (DIP) als een vertrekpunt, waarop we voortaan onze eigen collectie en die van tijdelijke tentoonstellingen aanbieden op een manier die veel meer aansluit op de behoeftes van het publiek. De uitdaging is om die digitale verandering in alle haarvaten van het museum te krijgen. Hoe dat proces verloopt delen we graag met de museumsector. Dit doen we onder andere door middel van (online) kennisevents, die we CM Digital Talks noemen, onder leiding van interviewer en presentator Inge Diepman

Op 10 februari was de eerste CM Digital Talk, een online talkshow waar we met experts ingingen op het thema ‘de loyale bezoeker.’ 

Podcast

Inmiddels is er ook een DIP Podcast. In de eerste aflevering krijgen Inge Diepman en Anna Kesler (Centraal Museum) tips van Immy Verdonschot en Kasper Middelkoop over het omgaan met data. Luister de podcast via Spotify, Apple Podcasts of Anchor. In november 2022 volgt een tweede aflevering.

Publicatie

In opdracht van het Centraal Museum onderzocht Lisa Bouyeure de digitalisering van een elftal Nederlandse musea en maakte er een publicatie over. Wat kunnen musea leren van elkaars digitale strategieën?

Dat digitalisering heel goed fysieke afstanden kan beperken, offline en online misschien wel even belangrijk zijn en dat je als museum van hele goede huize moet komen om een game te ontwikkelen, zijn slechts een aantal voorzichtige conclusies. Nieuwsgierig geworden naar de hele publicatie? We delen hem graag hier met je (de publicatie opent in PDF)

Design thinking method

In dit project wordt gewerkt met de zogenaamde Design Thinking Method. Deze methode bestaat uit vijf fases waarin je samen met de doelgroep je product ontwerpt.

Schema Design Thinking

De resultaten van de eerste twee fases van het onderzoek zijn binnen. In de Empathy- en Define- fase hebben we samen met Trive Technology gekeken naar het perspectief van onze eindgebruiker en het kaderen van de focuspunten van het onderzoek.

Ben jij benieuwd naar de eerste resultaten? Bekijk hier het onderzoeksverslag (PDF).

Inmiddels zijn we begonnen met de 4e fase in het design thinking model, namelijk het ontwerpen van een prototype.

De afgelopen tijd hebben wij meerdere brainstorms georganiseerd. Tijdens deze ideate fase zijn er zo veel mogelijk verschillende ideeën verzameld. De ideeën die het best aansluiten bij de design challenge en wensen vanuit de doelgroep zijn geselecteerd als basis voor de prototypes die Trive in samenwerking met TapArt gaat ontwikkelen.

De volgende fase, de prototype fase, is gestart met het opzetten van storyboards. Hiermee wordt de precieze invulling van de prototypes en de beoogde beleving bepaald. Dit doen wij aan de hand van een MoSCoW (must have, should have, could have, won't have). Een MoSCoW wordt gebruikt om te bepalen welke elementen in het prototype vereist zijn en wat de complexiteit is, om vervolgens de eerste versie van het product te vormen dat getest kan worden! Je zou het kunnen zien als een kruk (Minimal Viable Product (MVP)) die na de gewenste aanpassingen en doorlopen fases, uiteindelijk wordt aangepast naar een comfortabele fauteuil.

krukje3.png

Beeld: Trive Technology

De kruk wordt op dit moment gebouwd en daarna getest door de onderzoeksgroep. De must haves voor de kruk zijn bepaald en afgestemd met Trive en Tapart. Zij gaan nu aan de slag in een aantal sprints (perioden van twee weken) met het ontwikkelen van de kruk. Na elke sprint wordt gepresenteerd wat er is ontwikkeld, daar wordt een akkoord op gegeven en dan wordt er weer verder gebouwd. In november zijn de sprints klaar en is er een MVP (Minimal Viable Product) ontwikkeld dat getest kan worden. Op dat moment start de volgende fase. 

Doe mee

Tijdens deze ontdekkingsreis, of digitale transformatie, deelt het DIP-projectteam zo veel mogelijk kennis en ervaringen met anderen. Dat doet het team vooral digitaal. 
In november 2022 volgt nog een Digital Talk in de vorm van een podcast. Wil jij de volgende CM Digital Talks niet missen? Werk jij in een erfgoed instelling en wil jij meer weten over dit project? Of ben jij als bezoeker nieuwsgierig en wil je meer weten? Stuur dan een bericht aan dip.

Voor de agenda en interessante weetjes rond digitale innovatie voor musea volg ons via LinkedIn

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief 

Aanmelden nieuwsbrief

Het project 'digitale innovaties publiek' wordt mede mogelijk gemaakt door:

logo fonds 21