RIETVELD, VAN DILLEN EN VAN TRICHT ARCHITECTE N OUDEGRACHT BB UTRECHT TEL. 17036 GIRO 4 8 6 2 I O 13 mei 1963. Graag wil ik' mijn indruk geven over -het meubelwerk van architect Poul Ejaerholm-te meer, daar deze tentoonstelling plaats vindt bij Metz & Go. een onderneming, die hier in Holland voorzover ik weet, niet minder dan 40 jaar bezig is een nieuwe interieur cültuur op te bouwen. De oude heer de Leeuw heeft eerst in samenwerking met de binnenhuisarchitect Penaat-van der Lech, Bei e eerste weerstand voor het moderne interieur doorbroken zeer solide te doen uitvoeren en onderkunstzinnig iek te brengen, Jtmt particuliere kunstenaarsfniet ver<_ ifcor="" brengen="" dan="" net="" experiment.="" kxi="" k="" het="" is="" ver="" dat="" dit="" goede="" streven="" na="" de="" moeilijke="" jarer="" deze="" tijdvoor="" zoon="" zijn="" medewerkers="" wordt="" voortgezet="" want="" ook="" ti.jd="" moeilijkheden.="" een="" halve="" eeuw="" geleden="" ging="" om="" traditioneel="" of="" modern="" gaat="" goed="" begrepen="" modernisme="" populair="" ofideeadent.="" vj="" heel="" moeilijk="" in="" tijd="" als="" waarin="" men="" door="" communicatiemiddelen="" zowat="" alles="" wat="" op="" wereld="" qj="" gemaakt="" te="" zien="" krijgfc="" en="" enorme="" neiging="" tot="" perfectie="" ontwikkelcuniet="" diagen="" verv0="" geen="" ontwikkelingmeer="" j="" omdat="" ze="" h="" wimaaktfowid="" volmaaktheid="" die="" volledig="" i="" ontijdig="" daar="" we="" m.i.="" nog="" beginperiode="" van="" industriele="" productie="" zijn.="" olt="" l="" unn="" cri="" u="" ft="" ccc.="" poul="" kjaerholm="" weg="" hier="" at="" zuiverfcechnische="" elementaire="" vormen="" materialen-erkent="" aanvaard="" regelmatige="" constructies="" verwerkt="" kan="" leiden="" bepaalde="" cultuur="" wonen.="" f="" .="" jdote-="" hierbij="" gevaar="" perfactie="" gaar="" overheersen="" groot="" maar="" gelukkig="" wint="" eigamtijdse="" functioneleia="" instelling="" neigingen.="" toen="" ik="" verleden="" jaar="" voor="" denemarken="" was="" eigenlijk="" alleglvoor="" bezoek="" aan="" tentoonstellingsgebouwtje="" louisiana="" me="" opgevallen="" industrie="" fle="" n="" erg="" vast="" zit="" kunstnijverheid="" aggewerkt="" flt="" hout="" werkman="" jacobsenjefcf-="" echter="" v="" id="" sa="" .eib-="" eindvormen="" zonder="" vervolg="" kjaerikjlm="" meen="" zoeken="" ontdekken="" naar="" ongaanfeebojeeamogelijkheden.="" zu="" ou="" ts="" c="" alle="" werkzaamheden="" worden="" uitgevoerd="" volgens="" algemene="" regelen="" honorarium="" maatschappij="" bevordering="" der="" bouwkunst="" bond="" nederland6che="" architecten="" b.n.a.="" gedeponeerd="" ter="" grifpie="" arrondi8bement8-rechtbank="" amsterdam.="">m e t 2 * co hofleverancier Opening tentoonstelling meubelen van POUL KJAERHOLM, „Op het Dak" van Metz & Co, 17 mei 1963. Inleiding van Architect G. Rietveld. Dames en Heren, Mag ik eerst enige woorden in slecht Engels zeggen tot Mr. Kjaerholm? Mr. Kjaerholm, ffith pleasure I will speak some words by the opening of this exhibition, because I see in your work a research for an honest industrial design; that is a victory at the art and craft furniture, that on the whole is characteristic for Danish work. When I was in Denmark last year, I was in the Permanente in Kopenhagen. There are many nice things to see in the domains of furniture and functional objects, but in general it is an art and craft show with too less selection. When Mr. Haan of Metz & Co asked me to open an exhibition of Danish furniture, I did not like it, but when I saw your work, I was glad to do it, because your work is made with feeling for spacious art and it is ingenious. And now, Mr. Kjaerholm, I hope you will allow me to speak some words to open your exhibition in the Dutch language, not for the people here: they all speak English verywell, but, for me, it is easier. Dames en Heren, Ik ben geen criticus — ik ga dus geen waarde-bepalingen geven, maar graag wil ik mön indruk geven over het meubelwerk van architect Poul Kjaerholm, temeer daar deze tentoonstelling plaats vindt hier, bij Metz & Co, in eigen omgeving, mag ik zeggen. Metz & Co is een onderneming, die hier in Holland, voor zover ik weet, niet minder dan 40 jaar bezig is een nieuwe interieur-cultuur op te bouwen. De oude heer De Leeuw heeft eerst in samenwerking met de binnenhuisarchitect Penaat, de schilder Van der Leek en de designer Berkovich, de eerste weerstand hier te lande voor het moderne interieur doorbroken, door goed overwogen ontwerpen zeer solide te doen uitvoeren en onder een kunstzinnig publiek te brengen. mode, stoffen, sier- en woningkunst amsterdam leidsestraat telefoon 020-248810 postrekening 7875 den haag hoogstraat telefoon 070-111960 postrekening 10339 liberty of london
metz * co — vervolgvel 2 Particuliere kunstenaars konden het toen nog niet verder brengen dan het experiment. Ze vonden hier het forum voor hun uitingen, en dikwijls ook leiding. Het is verbiedend, dat dit goede streven na de eerste moeilijke jaren ook in deze tijd door de zoon, met zijn medewerkers, wordt voortgezet, want ook deze tijd heeft zijn moeilijkheden. Een halve eeuw geleden ging het om traditioneel of modern, nu gaat het om goed begrepen modern of modernisme: Modernisme populair of modernisme decadent. Het is heel moeilijk, om in een tijd als deze, waarin men door de communicatiemiddelen zowat alles wat op de wereld gemaakt wordt te zien krijgt, en waarin een enorme neiging tot perfectie is ontwikkeld (door de vele mogelijkheden van de techniek) , niet in dingen te vervallen, waar geen ontwikkeling meer op volgen kan, omdat ze een soort eindtoestand suggereren, die de schijn wekt, dat de moderne architectuur al tot een volledige stül is uitgegroeid. Als de techniek, die gebruikt wordt bij auto, vliegtuig of ruimtevaart-apparaten, losgelaten wordt op de architectuur, is alles wat we nu maken, hopeloos primitief en voorbij. Daarom is vooropgezette perfectie ontijdig. Poul Kjaerholm is m.i. op de goede weg: hier zijn de zuiver technische elementaire vormen en materialen erkend en aanvaard en tot regelmatige constructies verwerkt, wat kan leiden tot een bepaalde cultuur van het wonen. Alle dagelijkse dingen steunen op een eigentijdse cultuur. We hebben de techniek nodig om tot culturele uitingen te komen, maar de techniek kan het niet alleen. Dit zien we momenteel aan de vrije kunsten, die toonaangevend zijn en alle technieken negeren. Bij technische dingen is het gevaar, dat de perfectie gaat overheersen, groot, omdat ze solide moeten zijn, maar gelukkig wint bij architect Kjaerholm de eigentijdse en functionele instelling het van de te grote luxe neigingen. Toen ik verleden jaar voor het eerst in Denemarken was (eigenlijk alleen voor een bezoek aan het tentoonstellingsgebouwtje Louisiana) is het me opgevallen, dat de industrie in Denemarken nog erg vast zit aan de goede kunstnijverheid, prachtig afgewerkt, mooi hout etc. Opvallend goed steekt hierbij het werk af van architect Jacobsen, dat echter ook een sterke neiging vertoont tot uiterste volledigheid, waarbij eindvormen voorkomen, die ontwikkeling bemoeilijken. Bij Kjaerholm meen ik nog een zoeken te ontdekken naar nog onaangeboorde mogelijkheden. Ik hoop, dat hij deze kan doorvoeren in deze omgeving. Mag ik, met de wens op succes, deze tentoonstelling voor geopend beschouwen?