- 2 - In een klein vertrek werken twee eendere materialen of kleuren op twee tegenover elkaar staande wanden smaller dan twee verschillende. Maak nooit een hoekraam op het zuiden (want dan komt de morgen- en avondzon er door het wie raam in en gaat er door het andere raam weer uit) tenzij het uitzicht hier meer gewenst is dan zonneschijn in de kamer. Nu nog enige dingen over de ruimte in »t algemeen, die toch weer in hoofdzaak neerkomt op wandbehandeling. Een ruimte moet constructief evenwichtig en economisch zijn, waarbij het karakter der samenstellende materialen tot hun recht moet komen. Een ruimte moet als lichtspel, dit is,als inval en weerkaatsing van licht duidelijk zijn, waarbij de kleur meedoet aan de openheid, door de hindernissen van b.v. materiaalwerking te overwinnen; hoe beter architectuur, hoe minder behoefte aan kleur (hetzelfde geldt ook voor plastieken) dit wil niet zeggen dat sterke kleuren in een interieur en een gekleurde plastiek slechts als fouten moeten worden gezien; ze kunnen zeer aantrekkelijk zijn, als ruimtelijke of plastische schilderijen. Verder moeten de wanden van een ruimte het juiste klankbord zijn voor de bestemming van het interieur (acoustisch, beschuttend en opwekkend). Hierbij komen de voor de bestemming wenselijke installatie*s die de aard der ruimte beinvloeden zodat het duidelijk is, dat nooit aan alle voorwaarden tenvolle kan worden voldaan; de eisen die de constructie stelt zijn in strijd met die van het lichtspel en de behoefte aan kleur is een andere dan die der architectonische ruimte en der acoustiek b.v. deze tegenstellingen geven een zekere spanning. Dan zijn er nog de eisen die het leven van de bewoner stelt, die deze zijn als uitgangspunt van de bestemming der architectuur in wezen nooit in strijd met de eisen der ruimtelijkheid, kleur acoustiek, beschutting enz. toch zijn er heel veel handelingen van het dagelijks leven, zoals het beschermen tegen beschadigingen en stof, het schoonhouden (denk aan beschermende lagen, plinten, lambries, stoffering, kleedjes, matten enz. ) dan zijn er de dingen die verband houden met de speciale aanleg van de bewoner die voor hem of haar dikwijls belangrijker zijn dan de gave ruimte werking. Al deze dingen bepalen de bestemming van de ruimte, maar kunnen toch de klaarheid van de ruimte vertroebelen. Ja zegt de 100$ functionele architect, als de ontwerper zich niet aan een volledig bouwprogramma heeft gehouden. Er is een verschil tussen de logische, efficiente of functionele klaarheid en de zichtbare klaarheid van het ruimte gevoel. Theoretisch moet het mogelijk zijn een ruimte te maken waarin de eisen van de functionalist, de behoeften der argeloze bewoner, wiens aandacht voornamelijk door eigen vak wordt bepaald en het ruimtegevoel van de kunstenaar het constructieve evenwichtsgevoel van de architect en de kleurbekennende neigingen van de schilder in alle eenvoud samen gaan; ik zal er naar uitkijken. G. Rietveld.
Dit object is nu niet in het museum te zien
Titel
M'n schilderende dochter zei rake dingen over kleur in 't algemeen
Vervaardiger
Gerrit Thomas Rietveld (Utrecht 1888 - 1964 Utrecht)
Datering
1953
Inventarisnummer
GR057
Objectnaam
Verwerving
bruikleen 1985
Geassocieerd onderwerp
Tentoonstellingen
- De Kleuren van De Stijl, Kunsthal KAdE
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: https://hdl.handle.net/21.12130/collect.B39D8C24-DEF9-4A5F-9415-628221AE868A
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!