Fragment van een tegelvloer

In de omgeving van Utrecht wordt al eeuwenlang aardewerk geproduceerd: van dakpannen en vloertegels tot sieraardewerk. De tegels van deze vloer zijn van rode klei gebakken en met verschillende kleuren glazuur gedecoreerd. De verschillende tegeltjes vormen samen ingenieuze geometrische figuren. De grote middentegels zijn versierd met herten en draken, terwijl op kleinere exemplaren adelaars, rozetten en Franse lelies zijn afgebeeld. De vloer is gevonden in de tuin van Janskerkhof 16 en lag waarschijnlijk in de zaal van een groot stenen huis met torentjes dat op die plek stond.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Fragment van een tegelvloer

aardewerk, verglaasd

vloer, tegelvloer, tegel

schenking + 1905 (bruikleen sinds 1874)

lengte 602 cm

breedte 595 cm

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Janskerkhof 16 (herkomst) .

kapittels (Utrecht) (religie)

Geassocieerde periode

Bisschoppelijk Utrecht 695-1528

Opmerkingen

Gevonden in de tuin van Janskerkhof 16, op het terrein waar een claustraal huis van de Janskerk heeft gestaan. Dit fragment is ongeveer de helft van de vloer die daar in de grond begraven lag. De woning Janskerkhof 16 is eeuwenlang bewoond geweest door de familie Martens resp. Martens van Sevenhoven.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad [1928, cat. nrs. 1-1403], W.C. Schuylenburg, (Utrecht, 1928), cat. nr. 483

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 101

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 435

Tentoonstellingen