Secretaire met opstand

Secretaire met opstand

ca. 1825 - ca. 1875

vurenhout; mahoniehout; mahoniefineer; messing; textiel

9547 a

bureau, secretaire

aankoop 1945

hoogte 228.5 cm

breedte 136.5 cm

diepte 56.5 cm

• signatuur slot : W R, Patent

Fysieke beschrijving

De secretaire met opstand bestaat uit een onderkast en een bovenkast. Alle onderdelen van de secretaire zijn door gelijmde pen- en gatverbindingen met elkaar vergaard. Het lijstwerk en de ornamenten zijn gelijmd. Het onderstel is opgebouwd uit een raamwerk bestaande uit gelijmde halfhoutverbindingen. In het midden is dit raamwerk met een extra dwarsbalk verstevigd. Aan de voorzijde bevinden zich twee hoekstijlen. De zijden zijn opgebouwd uit twee koud op elkaar gelijmde grenen planken die met klosjes tegen stijlen en raamwerk van het onderstel zijn gelijmd en vervolgens zijn gefineerd. De deuren draaien op speunen. Het front van de lade boven de twee deuren van de onderkast is met speunscharnieren aan de zijden van de lade verbonden en kan worden opengeklapt zodat er een schrijfbureau ontstaat. De bovenkast is met twee grote schroeven in de bodem in de bovenkant van de onderkast vastgezet. Bodem en zijden zijn opgebouwd uit een plank grenenhout, aan de buitenzijde gefineerd. Aan de binnenkant van de zijden zijn keeplatjes gelijmd waar drie planken in horen te liggen. In deur bevindt zich een gesigneerd slot met een kroontje en daaronder “W R, Patent”. De kap is opgebouwd uit regels die door zwaluwstaartverbindingen zijn vergaard en met grote schroeven in de bovenkast zijn vastgezet.

• Verslag van het Centraal Museum over 1945 met terugblik op de voorafgaande jaren der bezetting, de directrice van het Centraal Museum C.H. de Jonge, ([Utrecht, 1946]), pp. 14-15