Pendule

<span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:small;">Deze klok was een echt hebbeding voor op de schoorsteenmantel bij rijke Europese industriëlen. Zo’n pendule au bon sauvage heeft als thema de ‘edele wilde’: het 19de-eeuwse droombeeld van de onschuldige, primitieve mens, één met de natuur, zonder seksuele schaamte en onbedorven door industriële vooruitgang. Romantisch exotisme ontmoet koloniaal racisme in een knap staaltje vakwerk: kun je van zo’n beladen voorwerp, al is het nog zo kunstig gemaakt, onbezorgd genieten? [tekst 2023]</span>

1/2

Nu in het museum in Collectie Centraal

Pendule

vuurverguld en verzilverd brons, ijzer, email

pendule, uurwerk

legaat 1942

hoogte 57 cm

breedte 45 cm

diepte 17.5 cm

• signatuur wijzerplaat : Ridel à Paris

• opschrift binnenzijde wijzerplaat : Coteau

• reparatiesignatuur wijzerplaatring : V. Westerbos 25-2-1920, "Vinkuren" 19-10-1929 Lichter gemaakt.

• monogram bronzenkast, diverse onderdelen : A v

Fysieke beschrijving

De pendule is vervaardigd van verguld en gepatineerd brons met contrasten tussen mat vergulde delen en glanzende gebruineerde delen. De rots is donkergroen gepatineerd en door middel van een fijn reliëf geruwd. De planten en bloemen zijn verguld. De waterval is verzilverd. De rietsigaren hebben een vergulde bloem. De kledingstukken van beide figuren zijn verguld. De ogen van de figuren zijn wit geëmailleerd met een blauwe iris. De wijzerplaat is geëmailleerd. De uren- en minutenwijzers zijn verguld.

• "Van goud en zwart" : pendules met indianen en negers = "De noir et d'or" : pendules "au bon sauvage", werkcomité Francis van Noten ... [et al.], (Brussel, 1993)

• Bronzekunst 1720-1880, H. Ottomeyer, (Weltkunst : aktuelle illustrierte Zeitschrift für Kunst, Antiquitäten, Bücher und ihren Markt : Zentralorgan sämtlicher Deutscher Kunst- und Antiquitätenhändler-Verbände = Fine art of the world = Le Monde des beaux-arts, 1977-10)

• De oude klokken van het Centraal Museum [Stageverslag], Lieneke Nijkamp, (Utrecht, 2005)

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023