Poedermantel

Deze poedermantel uit de tweede helft van de 18de eeuw is vervaardigd uit sits met een bloemmotief op een donkerpaarse achtergrond, wat het een bijzonder exemplaar maakt. Een dergelijke mantel werd gedragen om kleding te beschermen tegen poedervlekken wanneer de draagster haar toilet maakte. Hierbij gaat het óók om het poederen van de pruik, doorgaans met bloem of zetmeel. Vaak vond het poederen plaats in een aparte ruimte in het huis. In de achttiende eeuw werd dit modeverschijnsel in de hogere klasse een essentieel onderdeel van iemands voorkomen. Niet voor niets duiden we deze periode aan als ‘de pruikentijd’. Na de Franse Revolutie wordt het dragen van een pruik niet langer als een maatschappelijk verantwoorde verschijning uitgedragen.

Poedermantel

wol, katien, metaal; sits verftechniek

dameskleding, cape

schenking 1942

lengte 68 cm

zoomwijdte 450 cm

hoogte 64 cm

breedte 85 cm

diepte 5 cm

Geassocieerd onderwerp

(herkomst) Afkomstig uit de ambachtsheerlijke woning van de familie Lamaison van Heenvliet te Heenvliet.

• Uit de Mode, Centraal Museum, Utrecht, 2017

• Global fashion / Local Tradition, Centraal Museum, Utrecht, 2005 - 2006