Cornelis van Poelenburch behoorde tot de eerste generatie italianisanten. De schilders die tot deze groep worden gerekend, waren tussen circa 1620 en 1630 werkzaam in Rome. Hun werk kenmerkt zich door een warme belichting, opvallende kleurcontrasten, een uiterst zorgvuldige schilderwijze en een levendige stoffering. De landschappen van de tweede generatie italianisanten werden gestoffeerd met meer alledaagse motieven, zoals reizigers, herders met vee en soms de schetsende kunstenaar zelf. Bij de koe in het midden is duidelijk een zogenaamde repentir te zien, een verbetering door de kunstenaar zelf aangebracht.
1/6
Cornelis van Poelenburch behoorde tot de eerste generatie italianisanten. De schilders die tot deze groep worden gerekend, waren tussen circa 1620 en 1630 werkzaam in Rome. Hun werk kenmerkt zich door een warme belichting, opvallende kleurcontrasten, een uiterst zorgvuldige schilderwijze en een levendige stoffering. De landschappen van de tweede generatie italianisanten werden gestoffeerd met meer alledaagse motieven, zoals reizigers, herders met vee en soms de schetsende kunstenaar zelf. Bij de koe in het midden is duidelijk een zogenaamde repentir te zien, een verbetering door de kunstenaar zelf aangebracht.
Kopie op paneel, 45 x 74 cm, op veiling Leo Spik, Berlijn 08/09-12-1977, cat. nr. 233, p. 31, afb. 2.
Vergelijk schilderij veiling cat. Sotheby's, Londen, 12-12-1984, nr. 48.
Documentatie
"Het Gedroomde Land" : peintures pastorales de l'âge d'or hollandais, [préf. Sjarel Ex, Paul Reiles] ; [essai Jos de Meyere], (Luxemburg, 1993), cat. nr. 47, afb. in kleur op p. 15
A Golden Harvest : Paintings by Adam Pynacker, Laurie B. Harwood. Laurie B. Harwood, (Williamstown, Mass., 1994), p. 18, afb. 11
Catalogus van schilderijen der Utrechtsche School, (Utrecht, 1941), cat. nr. 145 x, p. 38, afb. 9