Jozef en zijn broers

Jozef is door toedoen van zijn jaloerse halfbroers in Egypte terechtgekomen. Daar weet hij als droomuitlegger het vertrouwen van de farao te winnen. Vanwege de grote voedseltekorten komen zijn broers naar Egypte, waar Jozef als onderkoning voor voorraden heeft gezorgd. Afgebeeld is het moment waarop Jozef zijn broers ontvangt. Het schilderij vormt een hoogtepunt in het Utrechts maniërisme. Kenmerkend voor deze stijl zijn de pastelkleuren en de elegant poserende figuren, langgerekt en met een onnatuurlijk gedraaide torso.

1/3

Jozef en zijn broers

Abraham Bloemaert (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)

olieverf op doek

schilderij

aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1939

hoogte 141.3 cm

breedte 211 cm

hoogte (met lijst) 159.8 cm

breedte (met lijst) 229.2 cm

• geen :

Geassocieerd onderwerp

(herkomst) coll. Savile te Rufford Abbey, Nottinghamshire

veiling Christie's Londen, nov. 1938 (als Tiepolo!)

Motief

historie, O.T., Jozef

Opmerkingen

Een tekening, pen en penseel in bruin, 190 x 180 mm, van Abraham Bloemaert in de Akademie der bildenden Künste te Wenen, inv. nr. 3548, toont een identieke Jozef. Zie Roethlisberger 1993, dl. 1, cat. nr. d5, p. 421; dl. 2, afb. 98.

• "Jozef en zijn broers" en de "Prediking van Johannes" van A. Bloemaert. Een vergelijking met één onbekende opgelost door materiaaltechnisch- en stilistisch onderzoek [scriptie 1993] , Katinka Fennema, begeleider J.R.J. van Asperen de Boer , (Groningen, 1993)

• Abraham Bloemaert and his sons, Marcel G. Roethlisberger, Marten Jan Bok, (Doornspijk, 1993), dl. I, cat. nr. 54; dl. II, kleurafb. VI, afb. 99, 100

• Beeldenstorm : 5 : close-ups van beeldende kunst, Henk van Os. onder red. van Thijs Tromp en Ineke Mesdag, (Amsterdam, 2001), pp. 101-102, met afb. 1 in kleur

• De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022