Onderrok

Wie even de tijd neemt om deze onderrok te bestuderen ontdekt allerlei verhalende scenes, die door middel van kopergravures op de katoenen stof zijn gedrukt. Dit monochrome dessin in bruinrode kleur op een lichte achtergrond en het kenmerkende patroon wordt ook wel Toile de Jouy genoemd, naar een voorstad van Parijs, Jouy-en-Josas. Rechtsvoor zien we Het Oordeel van Paris, met Athene met helm en speer, de schaars geklede Aphrodite in haar verleidelijke houding en Paris met herdersstaf. Daarnaast is nog een ‘blindemanspel’ afgebeeld en twee scenes uit The Deserted Village, een gedicht van de Brit Oliver Goldsmith uit 1770. De totale omtrek van de rok is 446 cm, het moet dus een kostbaar bezit zijn geweest. In de zijnaden is ruimte is gelaten voor zogenaamde zaksplitten, om bij een dijzak onder de rok te kunnen komen.

1/6

Onderrok

katoen; bedrukt

dameskleding, onderkleding, rok, onderrok