De aanbidding van de herders

Joachim Wtewael keerde in 1592 na een vier jaar durende studiereis door Italië en Frankrijk terug naar Utrecht. Hij is een van de belangrijkste schilders van het maniërisme. Niet alleen de kleuren van De aanbidding van de herders zijn typerend; de figuren zijn langgerekt en hebben de voor deze stijl kenmerkende overdreven geposeerde houdingen. Wtewael introduceerde tal van arcadische thema's en motieven. Zo is de herder met het lam op zijn schouders de eerste herder 'all'antica' (gebaseerd op de oudheid) die in een voorstelling met de geboortescène voorkomt.

1/4

Nu in het museum in De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties

De aanbidding van de herders

Joachim Wtewael (Utrecht 1566 - 1638 Utrecht)

olieverf op doek

schilderij

aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1935

hoogte 86.7 cm

breedte 106.9 cm

hoogte (met lijst) 119.2 cm

breedte (met lijst) 139 cm

• signatuur en datering recto m.o. (op een van de stenen) : Ioachim Wte wael // fecit 1598

Motief

historie, bijbelse voorstelling, N.T., aanbidding van de herders

Opmerkingen

Lowenthal 1986, p. 84, noemt in totaal negen versies van De aanbidding van de herders, waarvan naast dit werk alleen Joachim Wtewael, De aanbidding van de herders, 1600-1610. Doek, 87,6 x 112,4 cm, New York, Richard L. Feigen & Co (1999, voorheen collectie B. Nicholson) als authentiek wordt besschouwd. Dit schilderij werd ingebracht op de veiling Sotheby's, New York 11.01.1996, cat.nr. 100, z.p., maar voor de veiling teruggetrokken.

• "Het Gedroomde Land" : peintures pastorales de l'âge d'or hollandais, [préf. Sjarel Ex, Paul Reiles] ; [essai Jos de Meyere], (Luxemburg, 1993), cat. nr. 51

• 125 jaar openbaar kunstbezit : met steun van de Vereniging Rembrandt, Peter Hecht, (Zwolle, 2008), p. 89, met afb. in kleur

• Beeldenstorm : 5 : close-ups van beeldende kunst, Henk van Os. onder red. van Thijs Tromp en Ineke Mesdag, (Amsterdam, 2001), pp. 125-126, met afb. 4 in kleur

• De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022