Jozef verklaart de dromen van de farao

Jozef was door toedoen van zijn jaloerse halfbroers gevangen genomen en naar Egypte gebracht, waar hij uiteindelijk terecht kwam bij de farao. Getoond wordt het moment waarop hij diens dromen uitlegt. Het schilderij maakt deel uit van een onvoltooid gebleven serie, waarin de lotgevallen van Jozef zijn uitgebeeld. Blocklandt staat bekend als de schilder die het Italiaanse maniërisme van Parmigianino en de gebroeders Zuccaro naar het Noorden bracht. In Utrecht was hij de belangrijkste artistieke persoonlijkheid na Scorel en vóór Bloemaert en Wtewael.

1/3

Jozef verklaart de dromen van de farao

Anthonie Blocklandt van Montfoort (Montfoort 1533/1534 - 1583 Utrecht)

olieverf op doek

schilderij

aankoop 1930

hoogte 124.1 cm

breedte 141 cm

hoogte (met lijst) 143.6 cm

breedte (met lijst) 162.5 cm

• geen :

Motief

historie, O.T.

Opmerkingen

Het doek is in elk geval aan twee, maar waarschijnlijk aan drie zijden afgesneden. Het schilderij maakte deel uit van een volgens Van Mander onvoltooid gebleven reeks taferelen met de geschiedenis van Jozef. Zie Van Mander 1604, p. 254 verso. Voor zover bekend is nog één ander werk uit de serie bewaard gebleven: Jozefs bebloede rok wordt aan Jacob getoond. Doek, 160 x 178 cm. Freising, Diözesanmuseum für Christliche Kunst, inv. nr. k126. Jozef verklaart de dromen van de farao moet oorspronkelijk dezelfde afmetingen hebben gehad. Zie onder meer Amsterdam 1986, cat. nr. 323, pp. 427-428.

• Catalogue of Paintings 1363-1600 : Centraal Museum Utrecht, project dir. and final ed. Liesbeth M. Helmus ; co-ed. Molly Faries and Liesbeth M. Helmus ; authors Molly Faries, Liesbeth M. Helmus and Dorien Tamis ; with contr. by J.R.J. van Asperen de Boer, Felice Geurdes and Peter Klein, (Utrecht, 2011), cat.no. 2, pp. 73-78

• Catalogus tentoonstelling van schilderijen en teekeningen van Nederlandsche Italianiseerende schilders uit de 16e en 17e eeuw, (Amsterdam, 1934), cat. nr. 9

• Catalogus van schilderijen der Utrechtsche School, (Utrecht, 1941), cat. nr. 8

• Scorels Roem. Hoe een Utrechtse schilder de Renaissance naar het Noorden bracht, Centraal Museum, Utrecht, 2009