De fluitspeler

De fluitspeler is in Bloemaerts oeuvre het vroegste voorbeeld van een enkele, als halffiguur afgebeelde muzikant die beeldvullend is. Hoewel het schilderij tot de vroegst bekende voorbeelden behoort van dit nieuwe type voorstelling, was hij er niet de bedenker van. Bloemaert werd indirect via zijn leerlingen met dit van oorsprong Italiaanse thema geconfronteerd. Het gezicht van de jongen is net uit de middenas geplaatst, waardoor het verlichte oog is gecentreerd. Geraffineerd is het samenspel van licht en kleur dat wordt veroorzaakt door het schijnsel van de kaars. De kan op de voorgrond dient als repoussoir en verbergt tevens de lichtbron.

1/3

Nu in het museum in Collectie Centraal

De fluitspeler

Abraham Bloemaert (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)