Gerard van Honthorst, vooral bekend vanwege zijn caravaggistische werk, toont zich hier een volwaardig classicist. De compositie is evenwichtig opgebouwd uit twee geïdealiseerde figuren, het licht is gelijkmatig, de kleuren helder en de contouren scherp. De afgebeelde scène is afkomstig uit Granida van Pieter Cornelisz Hooft. Het verhaalt de liefdesgeschiedenis tussen de Perzische prinses Granida en de herder Daifilo. Het schilderij werd waarschijnlijk geschilderd naar aanleiding van het huwelijk van stadhouder Frederik Hendrik, prins van Oranje en Amalia van Solms.<BR>
<P> </P>
1/6
Gerard van Honthorst, vooral bekend vanwege zijn caravaggistische werk, toont zich hier een volwaardig classicist. De compositie is evenwichtig opgebouwd uit twee geïdealiseerde figuren, het licht is gelijkmatig, de kleuren helder en de contouren scherp. De afgebeelde scène is afkomstig uit Granida van Pieter Cornelisz Hooft. Het verhaalt de liefdesgeschiedenis tussen de Perzische prinses Granida en de herder Daifilo. Het schilderij werd waarschijnlijk geschilderd naar aanleiding van het huwelijk van stadhouder Frederik Hendrik, prins van Oranje en Amalia van Solms.
Verso op doek (vóór bedoeking) '[gekroond monogram van stadhouder-koning Willem III] No. 41'. (N in spiegelbeeld). Een foto bevindt zioch in de documentatie van het Centraal Museum.
Documentatie
"Het Gedroomde Land" : peintures pastorales de l'âge d'or hollandais, [préf. Sjarel Ex, Paul Reiles] ; [essai Jos de Meyere], (Luxemburg, 1993), cat. nr. 28; p. 7, 8, 14; afb. in kleur op p. 9
"Origine d'Amore" oder "Der gefährliche Augenblick", Ulrike Middendorf, (Weltkunst : aktuelle illustrierte Zeitschrift für Kunst, Antiquitäten, Bücher und ihren Markt : Zentralorgan sämtlicher Deutscher Kunst- und Antiquitätenhändler-Verbände = Fine art of the world = Le Monde des beaux-arts, 16; 64, 1994-08-15), p. 2069, afb. 7 op p. 2070
Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart XVII, U. Thieme en F. Becker, (Leipzig, 1924), p. 449