Landschap met de rust op de vlucht naar Egypte

Terwijl Bloemaerts leerlingen vanaf de jaren twintig bijna zonder uitzondering inspiratie gingen opdoen in Italië, zocht de meester zelf zijn voorbeelden dichter bij huis. Met een schetsboek in de hand trok hij het platteland op om de boerderijen en andere bouwsels rondom Utrecht vast te leggen. Bloemaert combineerde in dit schilderij zijn eigen tekeningen naar de natuur met hoge bergen, die in Nederland zo niet voorkomen. Mogelijk voegde Bloemaert ze toe vanwege de uitheemse gebeurtenis die in het landschap plaatsvindt: de rust op de vlucht naar Egypte.

1/2

Nu in het museum in Collectie Centraal

Landschap met de rust op de vlucht naar Egypte

Abraham Bloemaert (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)