Voorstelling uit het "Spaens Heydinnetje"

De kleine Preciose wordt door de zigeunerin Maiombe ontvoerd. Als zij volwassen is wordt de Spaanse edelman Andreas verliefd op haar. Zij belooft hem te zullen trouwen als hij eerst twee jaar met haar onder de zigeuners wil leven. In deze periode volgen dramatische gebeurtenissen elkaar op, waarna uiteindelijk bekend wordt dat Preciose Constance is, de dochter van een rijke edelman. De liefdesgeschiedenis wordt beschreven door de Spaanse schrijver Miguel de Cervantes. Bor kende het verhaal uit een Nederlandstalige bewerking van Jacob Cats uit 1637.

1/6

Voorstelling uit het "Spaens Heydinnetje"

Paulus Bor (Amersfoort 1601 ca. - 1669 Amersfoort)

olieverf op doek

5499 a

schilderij

aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1943

hoogte 123.5 cm

breedte 147.8 cm

hoogte (met lijst) 150 cm

breedte (met lijst) 176 cm

diepte (met lijst) 9.5 cm

• signatuur en datering m.o. : 1641 // P. Bor

Motief

historie, toneel

Opmerkingen

Het schilderij was getiteld 'De waarzegster'. Het werd in 1947 door Van Luttervelt in verband gebracht met Jacob Cats''Het Spaens heydinnetje. De volledige titel van het gedicht, dat deel uitmaakt van de bundel ''s Werelts Begin, Midden, Eynde, besloten in den Trou-ringh, met den Proef-steen van den selven', luidt 'Selsaem Trou-geval tusschen een Spaens edelman ende een heydinne'. De bundel werd in 1637 uitgegeven bij Hendrick van Esch in Dordrecht. Zie van Luttervelt 1947(e).

• "Het Gedroomde Land" : peintures pastorales de l'âge d'or hollandais, [préf. Sjarel Ex, Paul Reiles] ; [essai Jos de Meyere], (Luxemburg, 1993), cat. nr. 16

• Caravaggio and the Netherlands, Benedict Niolson, (The Burlington Magazine, 94, 594, september 1952), 246 - 252, pp. 248, 252

• Caravaggio en de Nederlanden, [samenst. cat. M. Elisabeth Houtzager en E.R. Meijer]. [tekst J.G. van Gelder, D. Roggen], (Utrecht, 1952), cat. nr. 20, afb. 14

• De Bentvueghels, Centraal Museum, Utrecht, 2023