Vruchtenstilleven

Balthasar van der Ast was een van de meest productieve stillevenschilders uit de Hollandse zeventiende eeuw. In zijn vroege werk is de invloed van zijn leraar Ambrosius Bosschaert de Oude duidelijk waarneembaar. Vanaf het begin van de jaren twintig ontwikkelt hij een eigen stijl. Zijn composities worden steeds groter en complexer, met zeldzaam exotisch fruit, schelpen en insecten. De sprinkhaan die op de Chinese porseleinen kom is afgebeeld, spiegelt de 'echte' sprinkhaan rechts op de schelp.

1/2

Vruchtenstilleven

Balthasar van der Ast (Middelburg 1593 - 1657 voor Delft)

olieverf op paneel

5096 a

schilderij

aankoop 1924

hoogte 23.6 cm

breedte 32.4 cm

hoogte (met lijst) 40 cm

breedte (met lijst) 48.5 cm

• signatuur en datering r.o. op tafelrand (met verf): B.van der.ast.1623.

Motief

stilleven, vruchtenstilleven

• Catalogus van schilderijen der Utrechtsche School, (Utrecht, 1941), cat. nr. 2

• Centraal Museum Utrecht : catalogus der schilderijen [1933], inl. W.C. Schuylenburg. [tekst] C.H. de Jonge, ([Utrecht], 1933), cat. nr. 2