Stoel

diepte 53 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De stoel is opgebouwd uit iepenhouten onderdelen. De poten zijn door gelijmde pen- en gatverbindingen verbonden met de zittingregels. De verbindingen worden aan de onderkant van de zitting ondersteund door moderne driehoekige iepenhouten hoekklossen die met moderne spijkers zijn bevestigd. Onderdelen van het rugpand zijn met enkel getoogde pen- en gatverbindingen met elkaar vergaard, met uitzondering van de gezaagde middenstijl, waarbij de pen- en gatverbindingen zijn gelijmd.

Opmerkingen

Dit ontwerp kon ook met een ander onderstel worden geleverd. In 1932 verwierf het museum van baron Van Ittersum te Vianen een set van zes iepenhouten stoelen met nagenoeg dezelfde rug en voorpoten maar met een rechte voorregel (inv.nr.nrs. 6900 a-h)

De rug van een mahoniehouten exemplaar (50043) laat zien dat dit type meubel door een eenvoudige ingreep van stijl kon veranderen. Door de middenstijl te vervangen door een middenstijl met een symmetrische vorm ontstond een model in vroege Lodewijk XVI-vormen.

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], supplement, S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 292 7x

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 415

• Verslag over het voorgevallene in de gemeente-verzamelingen in 1897, aan Burgermeester en Wethouders aangeboden door de vaste Raadscommissie van bijstand in het toezicht op het oud-archief der Gemeente, (Utrecht, 1898), p. 54