Haardplaat met het wapen van Holland

overdracht 1892

hoogte 77 cm

breedte 78.5 cm

• initialen oven de kroon : SC (waarschijnlijk de initialen van de vormsnijder)

• opschrift in de rand van de boog : HOLLANDIA

• datering links en rechts van de boog : 16 21

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Vredenburg (herkomst)

huisvesting (Utrecht) (sociaal-economisch)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

wapen van Holland, Hollandse tuin

Opmerkingen

Gevonden bij het maken van de funderingen van het marktgebouw op het Vredenburg te Utrecht. De in Nederlandse barokstijl uitgevoerde plaat toont het gekroonde wapen van Holland en een leeuw in de Hollandse tuin. Boven de kroon naar alle waarschijnlijkheid de initialen van de vormsnijder `SC'. Links en rechts daarvan wapentrofeeën. De bovenkant van de in een dubbele geprofileerde rand gevatte plaat heeft in het midden een boogvormige verhoging. In de rand van de boog staat de tekst `HOLLANDIA', links en rechts van de boog de cijfers 16 en 21, samen vormend het jaartal 1621. De haardplaat wordt bekroond door drie vaasvormige ornamenten, links en rechts een op de uiteinden en een op het midden van de boog. Daartussen bevinden zich twee naar elkaar toegewende kronkelende slangen. Dit type haardplaten met typisch Nederlandse versieringen werd, naar thans wordt aangenomen, in het Siegerland gegoten.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad [1928, cat. nrs. 1-1403], W.C. Schuylenburg, (Utrecht, 1928), cat. nr. 1021

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], supplement, S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 300 5x

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 726