jurk

“U zoudt mij er zoo’n buitengewoon pleizier mede doen, daar ik by ondervinding weet, hoezeer de expositie der oude modes door het publiek op prijs wordt gesteld” schrijft Carla de Jonge in 1924 in de brief waarmee ze deze bijzondere empirejapon in bruikleen vraagt. De japon krijgt een prominente plek in de Utrechtse museumvitrines en siert in 1936 het tafereel ‘Een avondmaaltijd ten tijde van Lodewijk Napoleon’ in de reizende, drukbezochte kostuumtentoonstelling <EM>Het Costuum</EM> <EM>onzer Voorouders</EM>. Vanaf 1808 hield koning Lodewijk Napoleon hof in het Paleis op de Dam naar keizerlijk Frans voorschrift voor wat betreft mode en manieren. Inspiratie voor dit soort statietoiletten was onder andere te vinden in het modetijdschrift Elegantia, een verhollandste versie van het <EM>Journal</EM> <EM>des Dames et des Modes</EM>. Een luxe galajapon als deze werd destijds een ‘gouden regen’ japon genoemd. De geraffineerde, ruitvormige decoratie van goudkleurige lovertjes die half over elkaar zijn genaaid, geven de avondjapon een bijna vorstelijke allure: ‘Hollandse’ hofmode naar Franse snit. Speciaal voor deze tentoonstelling is de japon gerestaureerd en voor het eerst in tientallen jaren weer te zien. De combinatie van gouddraad en pailletten op de dunne crêpezijde maakt het kledingstuk nog steeds zeer fragiel.

1/10

“U zoudt mij er zoo’n buitengewoon pleizier mede doen, daar ik by ondervinding weet, hoezeer de expositie der oude modes door het publiek op prijs wordt gesteld” schrijft Carla de Jonge in 1924 in de brief waarmee ze deze bijzondere empirejapon in bruikleen vraagt. De japon krijgt een prominente plek in de Utrechtse museumvitrines en siert in 1936 het tafereel ‘Een avondmaaltijd ten tijde van Lodewijk Napoleon’ in de reizende, drukbezochte kostuumtentoonstelling Het Costuum onzer Voorouders. Vanaf 1808 hield koning Lodewijk Napoleon hof in het Paleis op de Dam naar keizerlijk Frans voorschrift voor wat betreft mode en manieren. Inspiratie voor dit soort statietoiletten was onder andere te vinden in het modetijdschrift Elegantia, een verhollandste versie van het Journal des Dames et des Modes. Een luxe galajapon als deze werd destijds een ‘gouden regen’ japon genoemd. De geraffineerde, ruitvormige decoratie van goudkleurige lovertjes die half over elkaar zijn genaaid, geven de avondjapon een bijna vorstelijke allure: ‘Hollandse’ hofmode naar Franse snit. Speciaal voor deze tentoonstelling is de japon gerestaureerd en voor het eerst in tientallen jaren weer te zien. De combinatie van gouddraad en pailletten op de dunne crêpezijde maakt het kledingstuk nog steeds zeer fragiel.

jurk

crêpe georgette, pailletten, metaalband, baleinen; goudgeweven, geborduurd

dameskleding, jurk

bruikleen 1924