Cross Cultural Chairs: India

Cross Cultural Chairs: India

<FONT size=2 face=Arial></FONT><SPAN lang=N><FONT size=2 face=Arial>‘We dragen dezelfde schoenen, luisteren naar dezelfde playlists en kijken naar dezelfde films’, aldus ontwerper Matteo Guarnaccia. ‘Maar gebruiken we ook dezelfde stoelen? Zitten we op dezelfde manier?’ Guarnaccia wordt gedreven door deze vragen, en door zijn nieuwsgierigheid naar productiemethoden en de gevolgen van globalisering voor design. Hij maakte daarom een wereldreis langs de acht meest dichtbevolkte landen ter wereld. In ieder land verbleef hij telkens een maand. Bij aankomst doorkruiste hij metropolen en dorpen, bezocht markten en musea en discussieerde. Hij ging, soms met handen en voeten, met de bewoners in gesprek over hun gewoonten en gebruiken, de plaatselijke politiek en hun geschiedenis. Zo kreeg hij in korte tijd een beeld van de cultuur van het land – in het volste besef van zijn beperkte visie als (westerse) buitenstaander. In samenwerking met lokale ontwerpers vertaalde hij dat beeld in een ontwerp dat nog diezelfde maand tot een echte stoel moest leiden, inclusief fotoshoot en presentatie. De eerste dag van de volgende maand vloog de ontwerper immers weer door naar zijn volgende bestemming. Guarnaccia begon in Brazilië en reisde achtereenvolgens naar Mexico, Japan, Indonesië, China, India, Rusland en Nigeria. Na acht intensieve maanden keerde hij terug met acht verschillende stoelen, elk een portret van een land. </FONT><SPAN lang=N> <P dir=ltr align=left><FONT size=2 face=Arial>India’s meest iconische stoel, ontworpen door <FONT color=#202124><FONT color=#202124><FONT color=#202124>Pirojsha Godrej,</FONT></FONT></FONT> is geïnspireerd op een stalen buisstoel van de Duitse ontwerper Marcel Breuer uit 1925. Guarnaccia’s observatie dat veel Indiërs met opgetrokken knie zitten, verwerkte hij in de kromming van de armleuningen, die deze positie comfortabeler maakt. De handgeweven zitting van de stoel is geïnspireerd op het knoopwerk dat al eeuwen wordt gebruikt voor de traditionele <I>charpai </I>(een type ligbank).&nbsp;</FONT></SPAN><FONT size=2 face=Arial>&nbsp;[tekst 2023]</FONT></SPAN></P>

‘We dragen dezelfde schoenen, luisteren naar dezelfde playlists en kijken naar dezelfde films’, aldus ontwerper Matteo Guarnaccia. ‘Maar gebruiken we ook dezelfde stoelen? Zitten we op dezelfde manier?’ Guarnaccia wordt gedreven door deze vragen, en door zijn nieuwsgierigheid naar productiemethoden en de gevolgen van globalisering voor design. Hij maakte daarom een wereldreis langs de acht meest dichtbevolkte landen ter wereld. In ieder land verbleef hij telkens een maand. Bij aankomst doorkruiste hij metropolen en dorpen, bezocht markten en musea en discussieerde. Hij ging, soms met handen en voeten, met de bewoners in gesprek over hun gewoonten en gebruiken, de plaatselijke politiek en hun geschiedenis. Zo kreeg hij in korte tijd een beeld van de cultuur van het land – in het volste besef van zijn beperkte visie als (westerse) buitenstaander. In samenwerking met lokale ontwerpers vertaalde hij dat beeld in een ontwerp dat nog diezelfde maand tot een echte stoel moest leiden, inclusief fotoshoot en presentatie. De eerste dag van de volgende maand vloog de ontwerper immers weer door naar zijn volgende bestemming. Guarnaccia begon in Brazilië en reisde achtereenvolgens naar Mexico, Japan, Indonesië, China, India, Rusland en Nigeria. Na acht intensieve maanden keerde hij terug met acht verschillende stoelen, elk een portret van een land.

India’s meest iconische stoel, ontworpen door Pirojsha Godrej, is geïnspireerd op een stalen buisstoel van de Duitse ontwerper Marcel Breuer uit 1925. Guarnaccia’s observatie dat veel Indiërs met opgetrokken knie zitten, verwerkte hij in de kromming van de armleuningen, die deze positie comfortabeler maakt. De handgeweven zitting van de stoel is geïnspireerd op het knoopwerk dat al eeuwen wordt gebruikt voor de traditionele charpai (een type ligbank). 

 [tekst 2023]

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Cross Cultural Chairs: India

Vervaardiger

Matteo Guarnaccia (ontwerper) (Catania (Italië) 1993)

sP+a (ontwerper)

Datering

2018-01-01 - 2018-12-31

Materiaal / Techniek

metaal, textiel

Inventarisnummer

35658/006

Objectnaam

meubel, stoel

Verwerving

aankoop met steun van de VriendenLoterij 2022

Afmetingen

hoogte 79 cm

breedte 61.5 cm

diepte 50 cm

Documentatie

  • Cross Cultural Chairs: Diversifying Modern Seating, Ed. Guarnaccia, Matteo, text: FormaFantasma, Aldo Cibic, Tulio Amarante, ... [et al], (Eindhoven, 2020)

  • Stoel neemt stelling, Inl. Bart Rutten, redactie Esther Darley, Natalie Dubois, Hans Schopping, auteurs Laurie Cluitmans, Catharina van Daalen, Esther Darley, Natalie Dubois, Bart Rutten, Anne van der Zwaag, (Utrecht, 2023), p. 18-19, afb.

Tentoonstellingen

  • Stoel neemt stelling, Centraal Museum, Utrecht, 2023 - 2024

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.fbd52915-641c-4007-8edd-6ab3062e1f70

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!