Gouden geplisseerde jurk met ceintuur

<SPAN lang=N>Deze jurk is gemaakt van goudkleurige geplisseerde stof, die vervolgens gedrapeerd is. Mattijs van Bergen refereert aan de iconische, eveneens geplooide witte opwaai-jurk, die Marilyn Monroe droeg in de film <I>The Seven Year Itch </I>uit 1955. De look van Van Bergen is afgewerkt met een koperen ceintuur. Het plooiwerk in het jurkje benadrukt de artisanale kwaliteiten van de ontwerper. ‘’Plissé transformeert in stof’’, zegt hij, "het geeft vorm, uitbundigheid, dramatiek en feestelijkheid, en de schaduwen die door de plooien ontstaan, kunnen zorgen voor een prachtig licht-donkereffect." Naast actrice Marilyn Monroe, inspireerden ook andere stijliconen de ontwerper. Net als een feniks herrezen zij uit hun as, de collectie is dan ook niet voor niks ‘Phoenix’ genoemd. </SPAN>

1/8

Deze jurk is gemaakt van goudkleurige geplisseerde stof, die vervolgens gedrapeerd is. Mattijs van Bergen refereert aan de iconische, eveneens geplooide witte opwaai-jurk, die Marilyn Monroe droeg in de film The Seven Year Itch uit 1955. De look van Van Bergen is afgewerkt met een koperen ceintuur. Het plooiwerk in het jurkje benadrukt de artisanale kwaliteiten van de ontwerper. ‘’Plissé transformeert in stof’’, zegt hij, "het geeft vorm, uitbundigheid, dramatiek en feestelijkheid, en de schaduwen die door de plooien ontstaan, kunnen zorgen voor een prachtig licht-donkereffect." Naast actrice Marilyn Monroe, inspireerden ook andere stijliconen de ontwerper. Net als een feniks herrezen zij uit hun as, de collectie is dan ook niet voor niks ‘Phoenix’ genoemd.

Gouden geplisseerde jurk met ceintuur

Mattijs van Bergen (Beuningen 1980)

Anneke van Bergen (Zeeland 1946)

2010 (Feniks collectie najaar/winter 2010)