Blauwe japon met gestreepte voorkant en ceintuur

<SPAN lang=N>Deze wollen japon met gestreepte voorkant ontwierp Mattijs van Bergen voor zijn voorjaars/zomercollectie van 2013 genaamd <I>Proserpina</I>. In 2012 werd Van Bergen gevraagd deel te nemen aan een presentatie tijdens de Salon in Istanboel. Dit betekende dat hij een nieuwe collectie moest maken. Maar van welk geld? De ontwerper besluit al zijn stoffen en objecten die hij jarenlang op reis verzameld heeft bij elkaar te brengen. Dit resulteert in een persoonlijke en kleurrijke collectie waarin hij steeds op onverwachte wijze stoffen verwerkt tot een kledingstuk. Zo is naast de natuurstenen gezet in koper (door moeder Anneke van Bergen) de zoom afgezet met een restpartij stof uit de Yves Saint Laurent voor Abraham collectie. De koperen ceintuur in de taille is, zoals alle sieraden in zijn collecties, gemaakt door zijn moeder, die edelsmid is en wiens werk tevens is opgenomen in de collectie van het Centraal Museum. </SPAN>

1/7

Deze wollen japon met gestreepte voorkant ontwierp Mattijs van Bergen voor zijn voorjaars/zomercollectie van 2013 genaamd Proserpina. In 2012 werd Van Bergen gevraagd deel te nemen aan een presentatie tijdens de Salon in Istanboel. Dit betekende dat hij een nieuwe collectie moest maken. Maar van welk geld? De ontwerper besluit al zijn stoffen en objecten die hij jarenlang op reis verzameld heeft bij elkaar te brengen. Dit resulteert in een persoonlijke en kleurrijke collectie waarin hij steeds op onverwachte wijze stoffen verwerkt tot een kledingstuk. Zo is naast de natuurstenen gezet in koper (door moeder Anneke van Bergen) de zoom afgezet met een restpartij stof uit de Yves Saint Laurent voor Abraham collectie. De koperen ceintuur in de taille is, zoals alle sieraden in zijn collecties, gemaakt door zijn moeder, die edelsmid is en wiens werk tevens is opgenomen in de collectie van het Centraal Museum.

Blauwe japon met gestreepte voorkant en ceintuur

Mattijs van Bergen (Beuningen 1980)

Anneke van Bergen (Zeeland 1946)

2013 (Proserpina collectie voorjaar/zomer 2013)