Het godenbanket

Het huwelijk van Cupido en Psyche wordt gevierd met een banket, waarvoor alle goden zijn uitgenodigd. Terwijl Cupido en Psyche elkaar te midden van hun gasten aan de bruiloftstafel omhelzen, verspreiden de genodigden zich over het landschap. Maar liefst 49 goden en putti zitten aan tafel of liggen in het gras, anderen zweven op wolken − sommigen naakt, anderen vrolijk uitgedost. De gladde koperen drager met het formaat van een ansichtkaart maakt het schilderij tot een glanzend juweel. Met deze gedetailleerde voorstellingen op koper werd Joachim Wtewael beroemd.

Nu in het museum in Collectie Centraal

Het godenbanket

Joachim Wtewael (Utrecht 1566 - 1638 Utrecht)

olieverf op koper