Japon

Tot op de dag van vandaag worden bijzondere historische kledingstukken aangetroffen op zolders en in kledingkasten. Deze japon is een recent voorbeeld van zo’n gelukkige vondst; hij werd toevallig ontdekt bij een bezoek aan Landgoed Linschoten in 2016. Het landhuis was van 1891 tot 1969 in bezit van de Utrechtse sigarenfamilie Ribbius Peletier, waarna het door de laatste erfgenaam Gerlacus Ribbius Peletier junior (1887-1969) werd ondergebracht in een stichting tot behoud van het landgoed. De bijzonder goede kwaliteit van de japon doet vermoeden dat hij niet veel gedragen is, al laten dergelijke vondsten ons daar vaak naar gissen. Het is zeer waarschijnlijk dat het kledingstuk is gedragen door een van de zussen van Gerlacus junior, maar zeker weten doen we dat niet. Aanvullend archiefonderzoek zal hier misschien nog antwoord op kunnen geven, want eerder ontdekten we dat het kinderjurkje met roze strikken (te zien in zaal 2) gedragen is door Gerlacus junior.

1/6

Japon

1910 - 1915

crepe georgette satijn, zijde, tule, metaal; kloskant, geborduurd

dameskleding, japon, jurk

bruikleen 2016 (Bruikleen van Stichting G. Ribbius Peletier jr. tot behoud van het Landgoed Linschoten, tot 12-05-2015 als bruikleen Stichting Ribbius Peletier, G.)

• Uit de Mode : collectie van het Centraal Museum, Voorw. Bart Rutten, tekst Ninke Bloemberg, Anne-Karlijn van Kesteren, Rosalie Sloof … [et al.], (Utrecht, 2017), p. 130, afb. in kleur p. 131

• Uit de Mode, Centraal Museum, Utrecht, 2017