Paulus Moreelse wordt beschouwd als een van de belangrijkste portretschilders van zijn generatie. Er zijn meer dan honderd portretten van zijn hand bewaard gebleven, waarvan de mooiste dateren van na 1615. De portretten van Philips Ram en Anna Strick zijn geschilderd volgens een basisconcept, dat hij in zijn bloeiperiode ontwikkelde. Het grootste deel bestaat uit individuele portretten met een bijbehorende tegenhanger, zoals hier. De houding van de figuren komt steeds overeen. De variatie brengt Moreelse aan in de details. De kwaliteit van de stofuitdrukking is hoog en de plasticiteit van de figuren neemt in de loop der jaren toe. Dit wordt mede bereikt door een toenemend contrast tussen licht en schaduw.
Het grootste deel van zijn opdrachtgevers bestond uit de bovenlaag van de bevolking. Moreelse zelf maakte daar ook deel van uit. Niet dat hij van adel was maar hij hoorde wel tot de meest welvarende en invloedrijke burgers van de stad, net als Philips Ram (1585-1632) Moreelse kende Ram uit het stadsbestuur. Hijzelf was raad van de Vroedschap in 1618, schepen van 1627 tot 1629 en in 1637 eerste kameraar, terwijl Ram van 1618 tot 1632 raad en van 1621 tot 1626 schepen was. Ram trouwde in 1605 met Anneken Vossen. Na haar overlijden trad hij op 23 mei 1619 opnieuw in het huwelijk. Ram en zijn tweede echtgenote Anna Strick (1591-1637) lieten zich portretteren in 1625, toen Moreelse zijn mooiste schilderijen maakte.(zie ook inv.nr. 30549) De kwaliteit van de portretten is dan ook zeer hoog.
Het zijn twee kniestukken. Volgens de heraldische traditie staat de vrouw links van de man. Hun beider houding is elegant, hun kleding voornaam. Ze zijn in het zwart. De wit linnen kragen en de wit batisten manchetten steken tegen de donkere kleding af. ‘Sober’ zwart lijkt typisch voor 17de-eeuwse protestanten om hun welvaart te verhullen. Maar dat ligt anders: het Spaanse hof bepaalde de zwarte mode van Europese rijkelui. Zwarte stoffen waren duurder vanwege het dubbele verfbad: eerst rood, dan blauw. De witte ‘molensteenkraag’ geeft optimaal contrast. Hij draagt een zijden wambuis met splitversiering, een pofbroek en een mantel die om zijn schouders is geslagen. Zij heeft een zijden gewaad aan met een zwart met goud brokaten keurs. De achtergrond is neutraal grijsgroen gekleurd. [tekst 2023]
Dit object is nu niet in het museum te zien
Portret van Anna Ram-Strick (1591-1637)
bruikleen Rijksdienst Cultureel Erfgoed 2008 (Oorspronkelijke bruikleengever: Instituut Collectie Nederland)
hoogte 112.8 cm
breedte 85 cm
hoogte (met lijst) 129.3 cm
breedte (met lijst) 102.2 cm
- opschrift, datering en monogram l.b.: Aeta: 34. Ao 1625 // PM.fe (o van Anno r.b. de A / P en M aanéén / zie map kopieën retro-invoer)
- wapenschild r.b.: (gecombineerde wapens van Ram-Strick)
Pendant van inv.nr. 30548. Anna Strick trouwde in 1619 met Philips Ram
- De Catalogus der schilderijen [1952] (Utrecht, 1952), cat. nr. 197, afb. 57
- Catalogus der tentoonstelling van oude schilderkunst te Utrecht, voorw. [en cat.] E.W. Moes, C. Hofstede de Groot ([Utrecht], 1894), cat. nr. 141
- Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 1583 1x
Toon alles +Toon minder -
- The dandy dutch, Simon Schama, (Dutch, 28, 2000 (juli/augustus)), 100-101
- Dit is het Centraal Museum!, teksten Ninke Bloemberg, Marja Bosma, Renger de Bruin ... [et al.] ; eindred. Liesbeth M. Helmus, Hans Schopping (Utrecht, 2012), nr. 15, met afb. in kleur
- Hollanders in beeld : portretten uit de Gouden Eeuw, Rudi Ekkart & Quentin Buvelot ; met bijdr. van Marieke de Winkel ... [et al.] ; onder red. van Quentin Buvelot (Den Haag, 2007), p. 27, afb. 15 in kleur
- Iconographia Batava, deel 2, E.W. Moes (1905), p. 431, nr. 7655
- Paulus Moreelse "Const-schilder en Raedt in de Vroedschap", P.T.A. Swillens, (Jaarboekje van Oud-Utrecht, 1926, 1926), p. 126
- Paulus Moreelse-tentoonstelling te Utrecht, Dr. A. Heppner, (Maandblad voor beeldende kunsten, 15, 1938), p. 334, afb. 5 op p. 333
- La pintura Holandesa del siglo de oro : la escuela de Utrecht, preparacion, textos y catalogo Jos de Meyere. y Juan J. Luna (Bilbao, 1992), cat. nr. 49, pp. 212-213, met afb.
- Reclaimed : Paintings from the Collection of Jacques Goudstikker, Peter C. Sutton ... et al. (Greenwich, Connecticut, 2008), cat. 14b, p. 137, met afb. in kleur p. 139
- Röntgenonderzoek van de oude schilderijen in het Centraal Museum te Utrecht, M.E. Houtzager ... [et. al.] (Utrecht, 1967), p. 78, 252-253
- Schilderkunst tot 1850. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [cat. nrs. 291-590], Liesbeth M. Helmus (Utrecht, 1999), pp. 1186-1187, cat. nr. 456, met afb.
- Schilders in Utrecht 1600-1700, Paul Huys Janssen (Utrecht, 1990), p. 66, afb. 49
- Tentoonstelling van werken van Paulus Moreelse, 1571-1638 : 13 april - 8 mei 1938, Centraal Museum Utrecht (Utrecht, 1938), cat. nr. 18
- Two Portraits by Paulus Moreelse, Rudolf E.O. Ekkart and Eric N. Domela Nieuwenhuis, (The Minneapolis Institute of Arts Bulletin, LXVII; LXVII, 1995), p. 13-21, afb. 5 op p. 17
- Utrecht : tale of the city, Renger de Bruin, René de Kam, Kaj van Vliet (Utrecht, 2022), p. 91, afb. in kleur
- Utrecht's kunst in opkomst en bloei 650-1650, [voorw. C.H. de Jonge, D.P.R.A. Bouvy] (Utrecht, 1948), cat. nr. 46
- Utrechts verleden in vogelvlucht, Renger de Bruin, René de Kam, Kaj van Vliet (Utrecht, 2017), p. 91, afb. in kleur
- De Utrechtse Parade 1495-1995 : van Van Scorel tot Rietveld en Koch, red. Renger de Bruin, Jos de Meyere, Suzanne de Sitter. teksten Hanneke Adriaans, Marja Bosma, Renger de Bruin, Roman Koot, Jos de Meyere, Ida van Zijl (Utrecht, 1994), afb. 139 op p. 265
- Veilingcatalogus Paul Cassirer, Berlijn (05-12-1929) (1929), cat. nr. 53, met afb. XXV
- Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023
- De gezonde stad , Centraal Museum, Utrecht, 2022
- Roofkunst, de lange zoektocht naar de eigenaren van het Nederlands Kunstbezit, Bergkerk, Deventer, Deventer, 2017
Toon alles +Toon minder -
- De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016
- Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2012
- Utrechters dromen van Rome, Centraal Museum, Utrecht, 2008
- Reclaimed: Paintings from the Collection of Jacques Goudstikker, Bruce Museum, Greenwicht, Connecticut, 2008
- Een gouden greep, Centraal Museum, Utrecht, 1996
- De keuze van Simon Levie : oude meesters uit de collectie van het Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum, Utrecht, 1995
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Barcelona), Barcelona, 1993
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Bilbao), Bilbao, 1992
- Nederlandse meesterwerken uit de Gouden Eeuw, Banco Bilbao Vizcaya (Madrid), Madrid, 1992
- Utrecht's Kunst in Opkomst en Bloei 650-1650, Centraal Museum, Utrecht, 1948
- Schilderijen en teekeningen van Paulus Moreelse, Centraal Museum, Utrecht, 1938
- Tentoonstelling van Oude Schilderkunst, Museum van Oudheden, Utrecht, Utrecht, 1894