De muziekles

Op het schilderij krijgt een modieus geklede jonge vrouw gitaarles van haar muziekleraar. Gezamenlijk bestuderen zij de partituur die voor hen op de lessenaar staat. Opmerkelijk is de grote aandacht die de schilder besteed aan de weergave van de jurk van de vrouw. Jonxis schilderde naast genrestukken als De Muziekles ook portretten, soms in miniatuur. Het Centraal Museum heeft dit schilderij via de particuliere veiling website Marktplaats.nl gekocht. Het is voor het eerst dat een museum via deze weg een kunstwerk heeft verworven. Het museum kreeg van een particulier de tip dat het schilderij door de Amsterdamse kunsthandelaar Harold Reitz op Marktplaats ter verkoop werd aangeboden.

De muziekles

Jan Lodewijk Jonxis (Utrecht 1789 - 1866 Utrecht)

olieverf op paneel

schilderij