Maria met Kind

Net als in zijn andere Maria met kind in het Centraal Museum, kiest Hendrick Bloemaert hier voor de scène dat Maria het kindje Jezus aan het voeden is. Door dit liefdevolle thema in een nauw beeldvlak te plaatsen, geeft hij het werk een grote intimiteit. Er zijn nog zeven andere versies bekend, waar Maria telkens is gekleed in haar traditionele kleuren rood en blauw en het Christuskind in het wit. Al deze werken werden in de jaren 1630 geschilderd, de periode dat Hendrick en zijn vrouw Margareta zelf ouders werden.

Maria met Kind

Hendrick Bloemaert (Utrecht 1601 ca. - 1672 Utrecht)

ca. 1630 - 1640

olieverf op paneel