Angus with blue butler
<span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">Een spijkerpak, geruite blouse en baseball-petje: </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">dit is een onmiskenbaar Amerikaans tafereel. </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">McLeans werk is een ode aan ‘the great outdoors’ </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">(het buitenleven), in een tijd dat niemand meer </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">plattelandstaferelen schilderde. Hij baseerde zijn </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">schilderijen op zwart-wit foto’s uit vakbladen over </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">paardenraces en veehandel. De slechte kwaliteit van </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">dat bronmateriaal betekende dat hij veel zelf moest </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">invullen. Toch straalt elk schilderij een bedrieglijke </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">neutraliteit uit, alsof McLean wil zeggen: dit is </span><span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;">Amerika. [tekst 2024] </span>