Kinderen met een geit in een Italiaans havenlandschap
Jan Weenix is vooral bekend van zijn jachttaferelen, maar heeft in zijn Utrechtse periode ook veel italianiserende landschappen geschilderd. Zelf reisde hij nooit naar Italië. Hij werd sterk beïnvloed door zijn vader, de Italianisant Jan Baptist Weenix. Mogelijk zijn de figuren op dit schilderij portretten. De kinderen zijn individueel goed van elkaar te onderscheiden. Hun dure kleding benadrukt hun hoge status. Het jongetje dat een geit in bedwang houdt stond als opvoedkundige metafoor symbool voor het beheersen van de vleselijke lusten.
Jan Weenix is vooral bekend van zijn jachttaferelen, maar heeft in zijn Utrechtse periode ook veel italianiserende landschappen geschilderd. Zelf reisde hij nooit naar Italië. Hij werd sterk beïnvloed door zijn vader, de Italianisant Jan Baptist Weenix. Mogelijk zijn de figuren op dit schilderij portretten. De kinderen zijn individueel goed van elkaar te onderscheiden. Hun dure kleding benadrukt hun hoge status. Het jongetje dat een geit in bedwang houdt stond als opvoedkundige metafoor symbool voor het beheersen van de vleselijke lusten.
Nu in het museum in Collectie Centraal
Titel
Kinderen met een geit in een Italiaans havenlandschap
Importants tableaux anciens, (Etude Tajan, Parijs, 1998-12-14), p. 16, cat. nr. 214
Inspired by Italy : Dutch landscape painting 1600-1700, Laurie B. Harwood. with contributions by Christopher Brown and Anne Charlotte Steland, (Londen, 2002), pp. 202-203, cat. nr. 58, met afb. in kleur
Jan Weenix : the Paintings : Master of the Dutch Hunting Still Life, Anke A. van Wagenberg-Ter Hoeven, (Zwolle, 2018), pp. 132 - 133, cat. nr. 39, afb. in kleur op p. 132