Kinderen met een geit in een Italiaans havenlandschap

Jan Weenix is vooral bekend van zijn jachttaferelen, maar heeft in zijn Utrechtse periode ook veel italianiserende landschappen geschilderd. Zelf reisde hij nooit naar Italië. Hij werd sterk beïnvloed door zijn vader, de Italianisant Jan Baptist Weenix. Mogelijk zijn de figuren op dit schilderij portretten. De kinderen zijn individueel goed van elkaar te onderscheiden. Hun dure kleding benadrukt hun hoge status. Het jongetje dat een geit in bedwang houdt stond als opvoedkundige metafoor symbool voor het beheersen van de vleselijke lusten.

Nu in het museum in Collectie Centraal

Kinderen met een geit in een Italiaans havenlandschap

Jan Weenix (schilder) (Amsterdam 1641 ca. - 1719 Amsterdam)

olieverf op doek

schilderij

bruikleen 2000

hoogte 86.5 cm (met lijst)

breedte 112.5 cm (met lijst)

• signatuur en datering rechts midden boven op stenen basement (olieverf): J.Weenix ƒ.1665.

Motief

landschap, Italianiserend landschap

• Importants tableaux anciens, (Etude Tajan, Parijs, 1998-12-14), p. 16, cat. nr. 214

• Inspired by Italy : Dutch landscape painting 1600-1700, Laurie B. Harwood. with contributions by Christopher Brown and Anne Charlotte Steland, (Londen, 2002), pp. 202-203, cat. nr. 58, met afb. in kleur