Bank 'The Cross'

Bank 'The Cross'

<SPAN>De ontwerpen van Richard Hutten zijn functioneel, conceptueel en humoristisch. Een goed voorbeeld hiervan is deze kruisbank. Hutten maakte de bank voor een beurs in Verona, waar ontwerpers werd gevraagd om werk te maken geïnspireerd op Italië. Hutten koos met zijn ontwerpen voor een politieke benadering. Met de meubelen <I>The Cross</I> en <I>S(h)it On It</I> gaf hij commentaar op de Italiaanse politiek. Het kruis symboliseert de verwevenheid van de Italiaanse politiek en de katholieke kerk. Het hakenkruis verwijst naar het fascisme. Wat die twee met elkaar te maken hebben, kan de beschouwer zich afvragen.<?xml:namespace prefix = "o" ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>

1/2

De ontwerpen van Richard Hutten zijn functioneel, conceptueel en humoristisch. Een goed voorbeeld hiervan is deze kruisbank. Hutten maakte de bank voor een beurs in Verona, waar ontwerpers werd gevraagd om werk te maken geïnspireerd op Italië. Hutten koos met zijn ontwerpen voor een politieke benadering. Met de meubelen The Cross en S(h)it On It gaf hij commentaar op de Italiaanse politiek. Het kruis symboliseert de verwevenheid van de Italiaanse politiek en de katholieke kerk. Het hakenkruis verwijst naar het fascisme. Wat die twee met elkaar te maken hebben, kan de beschouwer zich afvragen.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Bank 'The Cross'

Vervaardiger

Datering

1994

Materiaal / Techniek

esdoornhout; berkenmultiplex; pvc-coating op polyether

Inventarisnummer

28180

Objectnaam

meubel, bank

Verwerving

aankoop 1997

Afmetingen

hoogte 72.5 cm

breedte 114 cm

diepte 193.5 cm

Opschriften / merken

  • opschrift onderzijde bank op een aluminium plaatje (gedrukt): [vignet met afb. van gebogen mannetje] Richard Hutten PO Box 6005 - 3002 AA Rotterdam, tel. 010-4770665 fax 010-4377891 date 1994 s/no3

  • beeldmerk onderzijde lange zitvlakken (gebrand): gebogen mannetje

Opmerkingen

De bank is gemaakt voor een beurs in Verona, Italië samen met 'S(h)it on it' als commentaar op de politieke situatie in Italë. Met deze banken wilde Hutten de dominante factoren in de 20ste eeuwse geschiedenis symboliseren: katholicisme en fascisme. Alleen de kruisbank werd geproduceerd.

Documentatie

  • A human touch : every product tells a story, ed. Renny Ramakers, (Amsterdam, 2006), verg. pp. 96-97, afb. in kleur

  • Droog & Dutch Design : from product to fashion : the collection of the Centraal Museum, Utrecht, [voorw. Sjarel Ex]. [samenst. Ida van Zijl, José Teunissen], (Utrecht, 2000), p. 66, afb. in kleur

  • Droog Design 1991-1996, Ida van Zijl ; foto's Maurice Boyer, (Utrecht, 1997), pp. 56-57; p. 2-3, 4-5, 10, 17 afb.

Tentoonstellingen

  • Droog Design, Trapholt Museum, Kolding, 2001

  • Droog & Dutch design, OZONE, Living Design Center, Tokyo, 2000

  • Droog Design 1991-1996, een begrip in de Nederlandse vormgeving, Stedelijk Museum Roermond, Roermond, 1998

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.1CACCA39-78C4-4187-8C34-BCE200F045B5

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!