Avonduur

Moesman hield van SM, maar pas vanaf begin jaren zestig, toen de seksuele revolutie in Nederland doordrong, liet hij dat ook in zijn kunst zien. De gemaskerde vrouw op de voorgrond zit keurig aan tafel te wachten, terwijl op de achtergrond twee mannen versteend in gevecht zijn. Het leren masker is gebaseerd op het masker dat SM-liefhebber William Seabrook in de jaren dertig had laten maken en waar Moesman een plaatje van had.

1/2

Nu in het museum in Collectie Centraal

Avonduur

J.H. Moesman (Utrecht 1909 - 1988 Tull en 't Waal)

1962 - 1962

olieverf op doek

schilderij

bruikleen 1993

hoogte 80.7 cm

breedte 91 cm

hoogte (met lijst) 101 cm

breedte (met lijst) 111 cm

• opschrift achterzijde, op spieraam, middenlat (met potlood): overgenomen van oude spieraam 'O schöne Zeit O Abend Stunde'

• Avonduur, een verklaring rond een schilderij, J.H. Moesman, (Petit, 1, 1979-02), pp. 33-37, pp. 33-37, met afb. op p, 34

• De Utrechtse Parade 1495-1995 : van Van Scorel tot Rietveld en Koch, red. Renger de Bruin, Jos de Meyere, Suzanne de Sitter. teksten Hanneke Adriaans, Marja Bosma, Renger de Bruin, Roman Koot, Jos de Meyere, Ida van Zijl, (Utrecht, 1994), p. 184, afb. 91 in kleur

• De automatische verbeelding : Nederlandse surrealisten, onder red. van Agnes Grondman, John Steen en Laurens Vancrevel, (Amsterdam, 1989), p. 37, met afb.

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023

• De tranen van Eros, Centraal Museum, Utrecht, 2020

• De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022