De aanbidding van de drie koningen

<p>Afbeeldingen van gebeurtenissen rond de geboorte van Christus waren zeer populair in de zeventiende eeuw. Vooral het verhaal van de aanbidding van de drie koningen was een geliefd onderwerp. Als rechtgeaarde katholiek schilderde Abraham Bloemaert verschillende versies van dit thema. Na de reformatie werden katholieke diensten in Utrecht slechts oogluikend toegestaan. Een aantal van Bloemaerts religieuze opdrachten kwam dan ook uit de katholiek gebleven Zuidelijke Nederlanden. Wie de opdracht heeft gegeven tot het schilderen van De aanbidding van de drie koningen is niet bekend. Maria heeft het Christuskind op haar schoot. Achter haar, om de hoek van de stal kijkend, zien we Jozef. Het kind strekt zijn handje uit naar Melchior, die het een kelk met gouden muntstukken aanbiedt, als symbool van Christus' koningschap. De oude koning draagt een prachtige koorkap die is vervaardigd uit rood fluweelbrokaat met een patroon van bloeiende granaatappels. De granaatappel is het christelijk symbool voor de opstanding. Uit de vroege zestiende eeuw is een kazuifel bewaard gebleven met precies dezelfde stof. Bloemaert moet de kazuifel, of mogelijk een erbij behorende koorkap, als voorbeeld hebben gebruikt. </p><p>Achter Melchior buigt Balthazar zich naar het jongetje toe. Hij is van middelbare leeftijd. De mirre die hij bij zich heeft verwijst naar de dood van de verlosser. Caspar is de jongste. Hij schenkt het kind wierook, dat staat voor diens goddelijkheid. Naast de drie leeftijden symboliseren de koningen ook de drie rassen van de mensheid en tevens de drie, in de vroege Middeleeuwen bekende werelddelen. Melchior staat als blanke voor Europa, de bruine Balthazar voor Azi&euml; en Caspar, die wordt voorgesteld als een moor, voor Afrika. Deze symboliek moet duidelijk maken dat Christus zich openbaarde aan de gehele mensheid, zowel aan jong als aan oud, uit welk land ter wereld dan ook.</p><p>Tussen de hoofden van Balthazar en Caspar in is het gezicht te zien van een jonge man met een snor en een puntbaardje. Men heeft wel gedacht dat dat een zelfportret was. Toen Bloemaert het schilderij schilderde, was hij echter al 58 jaar oud en het is onwaarschijnlijk dat hij zichzelf zoveel jonger heeft uitgebeeld. Het ligt meer voor de hand dat de man de opdrachtgever is. Het schilderij is aan de rechterzijde ingekort. Dat blijkt uit een kopie die in de werkplaats naar het origineel is gemaakt en uit het schetsontwerp voor het schilderij (31135), dat zich eveneens in de collectie van het Centraal Museum bevindt. <br /></p>

1/3

Achter Melchior buigt Balthazar zich naar het jongetje toe. Hij is van middelbare leeftijd. De mirre die hij bij zich heeft verwijst naar de dood van de verlosser. Caspar is de jongste. Hij schenkt het kind wierook, dat staat voor diens goddelijkheid. Naast de drie leeftijden symboliseren de koningen ook de drie rassen van de mensheid en tevens de drie, in de vroege Middeleeuwen bekende werelddelen. Melchior staat als blanke voor Europa, de bruine Balthazar voor Azië en Caspar, die wordt voorgesteld als een moor, voor Afrika. Deze symboliek moet duidelijk maken dat Christus zich openbaarde aan de gehele mensheid, zowel aan jong als aan oud, uit welk land ter wereld dan ook.

Nu in het museum in Collectie Centraal

De aanbidding van de drie koningen

Abraham Bloemaert (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)

olieverf op doek

schilderij

aankoop 1918

hoogte 168.8 cm

breedte 193.7 cm

hoogte (met lijst) 189.8 cm

breedte (met lijst) 215.2 cm

• signatuur en datering l.o. (met verf): A.Bloemaert.fe: // 1624

Geassocieerd onderwerp

rooms-katholieken (Utrecht) (religie)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

aanbidding van de koningen

Opmerkingen

Een van de drie koningen, de oude koning Melchior, draagt de bisschopsmantel van David van Bourgondië (die na de Reformatie in katholiek bezit is gebleven). Dit element kan gezien worden als uiting van katholiek zelfbewustzijn. Genootschap Kunstliefde kocht het schilderij in 1861 van jhr. J.C Martens van Sevenhoven, in wiens huis, Janskerkhof 16 in Utrecht, het als schoorsteenstuk hing.

Het schilderij is waarschijnlijk aan de rechterzijde ingekort. Op een werkplaats-kopie op doek, 180,3 x 231 cm, is te zien dat het gevolg van de zwarte koning Caspar oorspronkelijk uit meerdere personen bestond. De New Yorkse kunsthandel Spencer A. Samuels & Company adverteerde met de kopie in Apollo (december 1988), nr. 322 (New Series), p. 22. Op grond van een 1692 gedateerde gravure van Giovanni Girolamo Frezza (1659-na 1741) wordt wel aangenomen dat het doek niet alleen aan de rechterkant, maar aan alle zijden is afgesneden. De gravure komt voor een groot deel overeen met het schilderij, maar heeft een staand formaat. Roethlisberger merkt terecht op dat het onwaarschijnlijk is dat zowel het origineel als de kopie op exact dezelfde wijze zouden zijn afgesneden. Zie Roethlisberger 1993, dl. 1, cat. nr. 387, pp. 255-257. Evenals de kopie is het origineel geschilderd op linnen met een keperbinding. Zie Houtzager e.a. 1967, p. 34, afb. 20.

• Abraham Bloemaert and his sons, Marcel G. Roethlisberger, Marten Jan Bok, (Doornspijk, 1993), dl. I, p. 39, cat. nr. 387; dl. II, afb. 543, 545

• Beeldenstorm : 5 : close-ups van beeldende kunst, Henk van Os. onder red. van Thijs Tromp en Ineke Mesdag, (Amsterdam, 2001), p. 106, met afb. 5 in kleur

• Blank en zwart, Jan Baptist Bedaux, (Museumtijdschrift [Vitrine], 1; 8, 1995-02), p. 23: afb. in kleur

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023