Het beleg van het Kasteel Vredenburg te Utrecht in 1577

Na de verdrijving van het Spaanse garnizoen uit Kasteel Vredenburg sloot Utrecht zich aan bij de Opstand tegen koning Filips II. De eerste jaren daarna was er sprake van godsdienstvrijheid, maar in 1580 werd de katholieke kerk als instelling verboden. Het gereformeerd protestantisme (of calvinisme) was voortaan de officiële religie. Mensen waren vrij in het hebben van een persoonlijke overtuiging (ook als die katholiek was), maar katholieke instellingen mochten niet meer bestaan. Dat had ernstige consequenties voor de geestelijke ridderorden, zoals de Johannieters en de Duitse Orde. <BR><BR> <P>&nbsp;</P>

1/4

Nu in het museum in Collectie Centraal

Het beleg van het Kasteel Vredenburg te Utrecht in 1577

Joost Cornelisz. Droochsloot (Utrecht 1585 na - 1666 Utrecht)

olieverf op paneel

schilderij

aankoop 1906

hoogte 62.9 cm

breedte 107 cm

hoogte (met lijst) 83.5 cm

breedte (met lijst) 126.2 cm

• signatuur en datering l.o., op een papier (met verf): JC.DS 1646 (JC ineen, DS ineen)

Geassocieerd onderwerp

verdedigingswezen (Vredenburg) (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

topografie, Utrecht, kasteel Vredenburg, Leemput, Trijn van, Utrecht (stad)

Opmerkingen

Kasteel Vredenburg, gebouwd in 1529 in opdracht van Karel V, was onder Filips II een belangrijk Spaans steunpunt in de Noordelijke Nederlanden. Een van de bepalingen van de Pacificatie van Gent, die verscheidene Nederlandse gewesten in 1576 sloten, behelsde het vertrek van Spaanse troepen uit de Nederlanden. Toen de garnizoenscommandant van Vredenburg, D' Avilla, weigerde aan dit verzoek te voldioen, begonnen de acht vendels van de stedelijke schutterij eind december 1576 een beleg van het kasteel om de Spanjaarden tot vertrek te dwingen. Na een beleg van anderhalve maand vertrokken de Spanjaarden in februari 1577. Met het oog op een mogelijke terugkeer van de Spanjaarden besloten de hoplieden van de schuttervendels in de zomer van 1577 tot sloop van kasteel Vredenburg. Volgens de overlevering werd het initiatief genomen door Trijn van Leemput, die getrouwd was met de hopman van een van de schuttersvendels. Op de voorgrond van Droochsloots schilderij is Trijn van Leemput afgebeeld. Zie inv.nr. 2296. Litho naar inv.nr. 2525 in Nepveu 1843, afb. bij pp. 149-150.

• 1648 : Vrede van Munster : feit en verbeelding, red. Jacques Dane. met bijdr. van Simon Groenveld ... [et al.], (Zwolle, 1998), afb. in kleur p. 116, nr. 99

• Adel en ridderschap in Utrecht, Renger E. de Bruin, (Zwolle, 2023), p. 202, afb. kleur

• Bedreigd door Napoleon : de Ridderlijke Duitsche Orde, Balije van Utrecht 1753-1838, Renger E. de Bruin, (Hilversum, 2012)

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023