De schilderijen van Erich Wichman uit de periode 1912-1914 behoren tot de vroegste voorbeelden van abstracte schilderkunst in Nederland. Doordat hij effen kleurbanen op elkaar heeft gestapeld, is in dit schilderij een landschappelijk effect ontstaan.
De schilderijen van Erich Wichman uit de periode 1912-1914 behoren tot de vroegste voorbeelden van abstracte schilderkunst in Nederland. Doordat hij effen kleurbanen op elkaar heeft gestapeld, is in dit schilderij een landschappelijk effect ontstaan.
opschrift en datering achterzijde, op doek l.b. : 28 Sept // 12 (wegens verdoeking? niet meer zichtbaar)
opschrift 1 achterzijde, op spieraam (met inkt): eigendom Dr. G. ten doeschate // Catharijnesingel t/o Willemsbrug // Utrecht
opschrift 2 achterzijde, op spieraam (met potlood): Eigendom dr. ten Doesschate // Catharijnesingel // Utrecht
Opmerkingen
Het schilderij behoort tot de 18 schilderijen die Wichman tussen 1912 en 1914 heeft geschilderd en die hij tot 1916 op verschillende plaatsen exposeerde (zie tent.). Van deze 18 schilderijen die genoemd worden in verschillende catalogi en notities zijn er op het ogenblik nog maar vijf bekend en van het zesde is slechts een foto bewaard gebleven.
Documentatie
Beeldenstorm : 5 : close-ups van beeldende kunst, Henk van Os. onder red. van Thijs Tromp en Ineke Mesdag, (Amsterdam, 2001), p. 143, met afb. 3 in kleur
Catalogus van de eeretentoonstelling van Erich Wichman en tijdgenooten, (Amsterdam, 1929), cat. nr. 120
De Onafhankelijken [1913], (Amsterdam, 1913), cat. 488b, p. 32
Tentoonstellingen
Erich Wichman; Vrije radicaal, Centraal Museum, Utrecht, 2018
Rietvelds Ranke Ruimtedieren en andere creaturen van de avant-garde, Centraal Museum, Utrecht, 2008
De Utrechtse Parade 1495-1995, van Van Scorel tot Rietveld en Koch, Centraal Museum, Utrecht, 1994
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: