opschrift recto (onder de portretten van links naar rechts) : Ick Jelis [...] van Royen was visiteren // dat heilich graf te ierusalem inde stede // dit is geschiet na de geboort ons heeren // vyftien hondert en vyfentwintig mede
Ic Ian van ede sach die stede dair god wou steruen // veel tekenen dede om onse vrede ewelic te weruen // int jaer ons
here[n] M CCCCC XXV // Genaede hem god
Heer Ian verhueil Canonick then doeme // ic was te Hierusalem int iaer ons heren // vijftienhondert en dertich so ict u noeme // bidt dattet mi ewelic moet profiteren
Ic Heyltgen dirck euerts dochter reysde deuotelick // te hierusalem bi[n]nen [...] met mynen man was // (ian Willemszo) alsme[n] screef blotelick // dusent vyfhondert en[de] dertich dair an was // mey out wel de XXIIII Jaer en bidt dat mi god wil in vruechde sparen.
Ick Jan va[n] Rauensway was ten heiligen lande // alsme screef Dusent vyfhondert en[de] driendertich // god wil mey bescermen vor scadelike scande // en vor alle quaet der sielen smertich
Wt die Westbroeck ben ic Jacob jansz gehete // te Ierusalem was ic alsme screef bloot // viefthienhondert en dertich me laet u weten // twee Iaren daer en wast dat ic bleef doet
Meester Johan Joachimus van bouinia geboren // canonick den dome als een ygelick weet // was te ierusalem so gey moecht horen // ano vyfthien hondert vierendertich geevet
Euert henricus die greue bin ick genaamt // ic was te ierusalem int iaer ons heren // vyfthienhondert vyfendertich wel geraamt // die heilige plaetsen ginc ick visiteren
frans bogairt bin ick wilt wel verstaen // ic was te ierusalem ter selverteyt // alsme[n] vyfthien hondert vyfendertich daer aen // telde va[n] goods geboort gebenedyt
Het paneel maakt onderdeel uit van in totaal vier portretreeksen. Zie de opmerking bij inv.nr. 2379. Het paneel was gesplitst in twee delen. Ze zijn ca. 1900 door A. Hauser samengevoegd tot één schilderij. Anonieme kopie naar het portret van Jan van Ede op paneel, 31 x 21 cm, Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. 848. Kopie van het portret van Frans Bogert door J. van Attevelt op papier, pen en penseel, 255 x 179 mm in Warnsveld, particuliere collectie. Op een foto van het schilderij in de documentatie van het Centraal Museum, gemaakt tijdens de restauratie door A. Hauser, is te zien dat Bogert een baard heeft en de toeschouwer aankijkt, net zoals in de versie van J. van Attevelt. In de huidige toestand is hij baardloos en kijkt hij voor zich uit. Afkomstig uit de Palmitentempel op het Janskerkhof. In 1611 in de Hopluydenkamer in het Minrebroederklooster. Zie Corr. 1948: nrs. 1126-1130; 1134; 1136. Zie Helmus 1999, p.68-73
Documentatie
Catalogue of Paintings 1363-1600 : Centraal Museum Utrecht, project dir. and final ed. Liesbeth M. Helmus ; co-ed. Molly Faries and Liesbeth M. Helmus ; authors Molly Faries, Liesbeth M. Helmus and Dorien Tamis ; with contr. by J.R.J. van Asperen de Boer, Felice Geurdes and Peter Klein, (Utrecht, 2011), pp. 227-232.
Catalogus der schilderijen in het Museum Kunstliefde, A.D. de Vries en A. Bredius ; m.m.v. S. Muller, (Utrecht, 1885)
Catalogus der schilderijen in het Museum Kunstliefde, A.D. de Vries en A. Bredius ; m.m.v. S. Muller, (Utrecht, 1885), cat. nr. 9, p. 33-37
Tentoonstellingen
De gezonde stad , Centraal Museum, Utrecht, 2022
Scorels Roem. Hoe een Utrechtse schilder de Renaissance naar het Noorden bracht, Centraal Museum, Utrecht, 2009
Utrechters dromen van Rome, Centraal Museum, Utrecht, 2008 - 2012
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: