Afkondiging van het nieuwe regeringsregelement te Utrecht in 1674

Sinds 1581 waren de Staten van Utrecht gevestigd in het voormalige Minrebroederklooster, dat voortaan Statenkamer heette. In die tijd zwoeren de Nederlanden koning Filips II af als hun landsheer. Voortaan waren de provinciale Statenvergaderingen soeverein. De zeven provincies waren zelfstandige landjes die samenwerkten in de Staten-Generaal. Het samenwerkingsverband, de Republiek der Verenigde Nederlanden, was een soort mini-EU. De Staten van Utrecht namen bij de Balije van Utrecht de rol van Filips II als soeverein over. De landcommandeur moest voor allerlei zaken toestemming van hen krijgen.

Afkondiging van het nieuwe regeringsregelement te Utrecht in 1674

olieverf op paneel

schilderij

aankoop 1832

hoogte 44.9 cm

breedte 55 cm

hoogte (met lijst) 62.6 cm

breedte (met lijst) 71.5 cm

• opschrift boven de poort : LEEF LEEFT ORANIEN LEEFT.

• opschrift voor de ramen : 2 x gekroond monogram WH

Geassocieerd onderwerp

provinciebestuur (Utrecht) (provincie Utrecht)

politieke gebeurtenissen (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

historie, geschiedenis, 17de eeuw, topografie, Utrecht (stad), Utrecht, Statenkamer

Opmerkingen

De afkondiging van het nieuwe regeringsreglement door Johan van Reede van Renswoude, vergezeld door de heren van Amerongen en Van Nellesteyn, vond plaats vanaf het bordes van de Statenkamer aan het Janskerkhof te Utrecht op 16 april 1674. Door het nieuwe regeringsreglement werden de leden van de Staten uit hun functie ontheven en vervangen door prinsgezinden en kreeg de stadhouder meer invloed op de Statenvergaderingen. Pendant van inv.nr. 2318.

• 't Voorgevallen omtrent de verandering van de regeeringe tot Utrecht in den jare 1674, D. de Milan Visconti, (Tijdschrift voor Geschiedenis, Oudheden en Statistiek van Utrecht, 1836), p. 269 e.v.

• Adel en ridderschap in Utrecht, Renger E. de Bruin, (Zwolle, 2023), p. 266, afb. kleur, r.o.

• Branden of betalen : Kasteel Amerongen en Slot Zuylen in het rampjaar, Renger de Bruin, Lodewijk Gerretsen, Willem te Slaa, (Zwolle, 2022), p. 27, met afb.

• Kruisvaarders en weldoeners, Centraal Museum, Utrecht, 2015

• Extra Schön. Markgräfin Sibylla Augusta und ihre Residenz, Wehrgeschichtliches Museum Rastatt, Rastatt, 2008 - 2007

• Wij en onze opvolgers zullen een ieder recht doen: het Utrechts provinciebestuur in historisch perspectief, Centraal Museum, Utrecht, 2003