Portret van Christina van Halen (1568-1629), echtgenote van Joachim Wtewael
‘Non gloria, sed memoria’(‘Niet uit roemzucht, maar ter herinnering’) is het devies dat Joachim Wtewael aan zijn zelfportret en aan dat van zijn echtgenote toevoegde. Wtewael trouwde in 1595 met Christina van Halen. Hij heeft haar afgebeeld als de ideale godvruchtige echtgenote. De echtelieden zijn naar elkaar toegekeerd, maar kijken elkaar niet aan. Het contact tussen de twee wordt bewerkstelligd door de handen. De schilderkunst kwam bij Wtewael na de vlashandel op de tweede plaats. Desondanks liet hij een groot oeuvre na en wordt hij beschouwd als de belangrijkste Utrechtse maniërist.
1/4
‘Non gloria, sed memoria’(‘Niet uit roemzucht, maar ter herinnering’) is het devies dat Joachim Wtewael aan zijn zelfportret en aan dat van zijn echtgenote toevoegde. Wtewael trouwde in 1595 met Christina van Halen. Hij heeft haar afgebeeld als de ideale godvruchtige echtgenote. De echtelieden zijn naar elkaar toegekeerd, maar kijken elkaar niet aan. Het contact tussen de twee wordt bewerkstelligd door de handen. De schilderkunst kwam bij Wtewael na de vlashandel op de tweede plaats. Desondanks liet hij een groot oeuvre na en wordt hij beschouwd als de belangrijkste Utrechtse maniërist.
Nu in het museum in Collectie Centraal II
Titel
Portret van Christina van Halen (1568-1629), echtgenote van Joachim Wtewael
Afkomstig van de familie Martens van Sevenhoven. Christina van Halen (1568-1629) was in 1596 getrouwd met de schilder Joachim Wtewael. Pendant van inv.nr. 2264, het zelfportret van de schilder.
Documentatie
Arnoldus Bucelius "Res pictoriae", J.Q. van Regteren Altena, (Den Haag, 1928), p. 76
Beeldenstorm : 5 : close-ups van beeldende kunst, Henk van Os. onder red. van Thijs Tromp en Ineke Mesdag, (Amsterdam, 2001), pp. 123-124, met afb. 2 in kleur
Catalogus der schilderijen in het Museum Kunstliefde, A.D. de Vries en A. Bredius ; m.m.v. S. Muller, (Utrecht, 1885)