Gezicht op huis Zijdebalen: de achterzijde (De Zegepralende Vecht)

Gezicht op huis Zijdebalen: de achterzijde (De Zegepralende Vecht)

Daniël Stopendaal (Amsterdam 1672 - 1726 Amsterdam)

ets, ingekleurd met waterverf, op papier

prent, ets

aankoop 1980

hoogte (papier) 21.5 cm

breedte (papier) 26.5 cm

hoogte (plaat) 16.3 cm

breedte (plaat) 20.9 cm

hoogte (beeld) 14.6 cm

breedte (beeld) 19.9 cm

• opschrift l.o. : De SY-BAALEN; van binnen over de groote // Kom naer het Huis te sien.

• opschrift r.o. : Le SY-BAALEN par dedans, regardant par // dessus Le grand Bassin vers La Maison.

Geassocieerd onderwerp

nijverheid (Utrecht) (sociaal-economisch)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

topografie, Utrecht, Zijdebalen

Opmerkingen

Zijdebalen was de naam van de zijdefabriek en van de buitenplaats van David van Mollem (1`670-1746) Dit werk is er één uit een serie prenten, waarvan dertien zich in de collectie van het Centraal Museum bevinden. Daniël Stopendael maakte 102 etsen voor 'De Zegepralende Vecht', Amsterdam 1719. Een tweede editie verscheen in 1720. Later zou de serie prenten worden heruitgegeven, onder andere in 'De Vechtstroom, van Utrecht tot Muyden', Amsterdam 1791 en in A. Rademaker, 'Hollandsche Arkadia', z.p.1807. Uit welke edities de exemplaren van het Centraal Museum afkomstig zijn, valt soms niet vast te stellen, omdat de latere drukken doorgaans niet verschillen van de vroegste drukken. Dit is het gezicht op de achtergevel van huis Zijdebalen aan de Vecht, met links de Westerstroom. In de edities uit 1719 en 1720 van 'De Zegepraalende Vecht', en die uit 1791 van 'De Vechtstroom van Utrecht tot Muyden', zijn de prenten met gezichten op Zijdebalen genummerd (nrs.3 t/m 5). Het ontbreken van de nummering op de twee prenten in het Centraal Museum met gezichten op Zijdebalen duidt er op dat het om zeer vroege staten gaat. In het Centraal Museum bevindt zich een 18de-eeuws tegeltableau naar deze prent, gemaakt bij de Rotterdamse tegelbakkerij De Bloempot (inv.nr.5438).

• De Zegepraalende Vecht, vertoonende verscheidene gesichten van lustplaatsen, heeren huysen en dorpen, Beginnende van Utrecht en met Muyden besluitende = La triomphante riviere de Vecht remonstrant diverses veües des lieux de plaisances & maisons seignorales & villages, commercant de Utrecht & finissant avec Muyden, [voorbericht Andries de Leth]. [tekst: Speelreis (...) Claas Bruin]. [bij de nieuwe uitgave A.J.A.M. Lisman]. [kopergravures Daniël Stoopendaal], (Alphen aan den Rijn, 1998), pl. 4 (gravure in z/w)

• De Zegepralende Vecht, A. de Leth, Amsterdam

• Zijdebalen : lusthof aan de Vecht : tuin- en tekenkunst uit het begin van de 18de eeuw, teksten P.J.M. van Gorp, Erik de Jong en D.P. Snoep, (Utrecht, 1981), cat. nr. 84 met afb.