De aankomst van de kozakken in Utrecht in 1813

Utrecht was ooit een Franse stad. Tussen juli 1810, toen Napoleon Nederland inlijfde, en november 1813, toen de Franse troepen zich terugtrokken, hoorde de Domstad bij het grote keizerrijk met Parijs als hoofdstad. In oktober 1811 kwam de keizer zelfs in Utrecht op bezoek. Hij had slecht nieuws: als bezuiniging zou de universiteit worden gesloten. Dat raakte niet alleen hoogleraren en studenten, maar ook kamerverhuurders, boekhandelaren en kroegbazen. En het ging toch al slecht. De economie zat al jaren in het slop. Maatregelen als kortingen op uitkeringen en schrappen van openbare werken maakten het leven voor de gewone man steeds moeilijker. De beter gesitueerden hadden te maken met hogere belastingen en kortingen op rentebetalingen. Het ergst was de invoering van de militaire dienstplicht. Daardoor moesten Nederlandse jongens dienen in het keizerlijke leger, een uitgesteld doodvonnis door de vele oorlogen die Napoleon voerde. Oudere mannen moesten lokale bewakingstaken vervullen in de Nationale Garde.<BR><BR> <P>Tijdens het bezoek van Napoleon aan Utrecht leek de Franse heerschappij een blijvende zaak. Ruim een jaar later zag het er weer heel anders uit. De veldtocht van de keizer tegen Rusland was op een complete mislukking uitgelopen en er begon een geest van verzet te ontstaan. De Russische tsaar Alexander I wilde Napoleon ten val brengen. Na een verpletterende nederlaag in oktober 1813 moest die zich steeds verder terugtrekken. Half november ontruimden de Franse troepen Amsterdam. Twee weken later zag de Franse opperbevelhebber Gabriël Molitor in dat ook Utrecht niet te houden was en verliet in de vroege ochtend van 28 november de stad door de Tolsteegpoort. Hij was net op tijd: aan het begin van de middag verscheen een Kozakkeneenheid voor de Wittevrouwenpoort om de komst van het Russisch-Pruisische leger aan te kondigen dat de Fransen aan het verdrijven was.</P> <P>De Haagse schilder Pieter Gerardus van Os (1776-1839) heeft het tafereel vastgelegd op een doek dat hij later aanbood aan de Russische tsaar. Op een steen op de voorgrond heeft hij een opdracht aan Alexander I geschilderd. Midden op de voorstelling zien we vier Kozakken te paard over de Biltstraat naar de Wittevrouwenpoort galopperen. Een haan (symbool voor de Fransen) vlucht voor de hoeven weg. Langs de kant en op de muren staan Utrechters te juichen. Op de brug wachten leden van de Nationale Garde (in hun Franse uniformen) de bevrijders op.<BR>Het schilderij is lang in de collectie van de tsaren gebleven. Na de Russische Revolutie kwam het op de kunstmarkt terecht. Het werd gekocht door het Utrechtse Gereformeerd Burger Weeshuis, dat het in 1980 in bruikleen afstond aan het Centraal Museum.</P>

1/2

De aankomst van de kozakken in Utrecht in 1813

Pieter Gerardus van Os (Den Haag 1776 - 1839 Den Haag)

olieverf op doek

schilderij

bruikleen 1980

hoogte 142.4 cm

breedte 170 cm

hoogte (met lijst) 161 cm

breedte (met lijst) 190 cm

diepte (met lijst) 12 cm

• signatuur en datering l.o. : PG. Van OS.f // 1816. (PG ineen)

• opschrift l.o. : HY KWAM, EN ZAG, EN WON. // ALEXANDER. // EERSTE AANKOMST // VAN DE KOZAKKEN // TE UTRECHT. // XXVIII NOVEMBER, // MDCCCXIII

Geassocieerd onderwerp

politieke gebeurtenissen (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Moderne tijd 1795-heden

Motief

topografie, Utrecht (stad), Utrecht, Wittevrouwenpoort

Opmerkingen

Het schilderij toont de aankomst van de kozakken, die deel uitmaakten van een verkenningseenheid van het geallieerde leger, in Utrecht op 28 november 1813 (volgens de kerkklok op het schilderij om 13.35 uur) na het terugtrekken van de Fransen.Van Os heeft de intocht van de Kozakken te Utrecht zelf gezien. Hij heeft he moment vastgelegd dat de Kozakken de stad via de Wittevrouwenpoort binnentrekken. Behalve dit schilderij heeft hij ook een verslag gemaakt. Het schilderij werd door P.G. van Os ten geschenke gegeven aan tsaar Alexander I. De schilder ontving als dank een kostbare ring met een diamant en een brief van de Russische minister van buitenlandse zaken, graaf van Nesselrode, van 18 december1824. Hij laat hierin weten dat de tsaar zeer ingenomen is met het schilderij. (zie: Van Eijnden en Van der Willigen 1816-1840, dl. 3 (1820), p. 205 en aanhangsel (1840), pp. 73-74). Het opschrift is over een andere tekst heen geschilderd, waarvan alleen `Euro[...]' te onderscheiden is. Volgens De Meyere 1993, p. 92 werd de nieuwe tekst over de oude aangebracht in verband met de bovengenoemde schenking.

• 1813 - Haagse bluf : de korte chaos van de vrijwording, Wilfried Uitterhoeve, (Nijmegen, 2013), pp. 206-208; afb. XX in kleur.

• Bijzonder onderzoek : een ontdekkingsreis door de Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek Utrecht, onder red. van Marco van Egmond, Bart Jaski, Hans Mulder, (Utrecht, 2009), p. 75, afb. 4 in kleur

• Burgerwezen in Utrecht : 500 jaar stichting van Evert Zoudenbalch, samenst. en eindred. A. Pietersma en L.L.M. Smit. A. Pietersma en L.L.M. Smit (red.), (Utrecht, 1991), cat. nr. 45, afb. p. 68 (kleur)

• Ommuurde Stad, Centraal Museum, Utrecht, 2020 - 2021

• De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022