Landschap onder regenlucht

Landschap onder regenlucht

Het schilderij toont Willinks voorliefde voor de 17de-eeuwse landschapsschilderkunst van Poussin en Lorrain. Een 17de-eeuwer zou echter nooit in een landschap zowel een classicistisch paleis als een fabriek plaatsen. Willink monteerde eigenlijk twee beelden aan elkaar, een techniek die hij vaak toepaste. Zo schiep hij geloofwaardige beelden van een niet bestaande werkelijkheid. Hij verbeeldde zijn visie op de wereld, in dit geval vermoedelijk op das Tausendjährige Reich van Hitler als het schijnbaar ongenaakbare paleis, dat eind 1943 een eerste gevoelige nederlaag leed. Dat jaar had Willink het doek de titel 'De boodschap' gegeven en een ruiter op de voorgrond geschilderd. Na de oorlog haalde hij die weg.

1/2

Het schilderij toont Willinks voorliefde voor de 17de-eeuwse landschapsschilderkunst van Poussin en Lorrain. Een 17de-eeuwer zou echter nooit in een landschap zowel een classicistisch paleis als een fabriek plaatsen. Willink monteerde eigenlijk twee beelden aan elkaar, een techniek die hij vaak toepaste. Zo schiep hij geloofwaardige beelden van een niet bestaande werkelijkheid. Hij verbeeldde zijn visie op de wereld, in dit geval vermoedelijk op das Tausendjährige Reich van Hitler als het schijnbaar ongenaakbare paleis, dat eind 1943 een eerste gevoelige nederlaag leed. Dat jaar had Willink het doek de titel 'De boodschap' gegeven en een ruiter op de voorgrond geschilderd. Na de oorlog haalde hij die weg.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Landschap onder regenlucht

Vervaardiger

Carel Willink (Amsterdam 1900 - 1983 Amsterdam)

Datering

1943 - 1946

Materiaal / Techniek

olieverf op doek

Inventarisnummer

22135

Objectnaam

schilderij

Verwerving

bruikleen Stichting Van Baaren Museum 1980

Afmetingen

hoogte 90.5 cm

breedte 121 cm

hoogte (met lijst) 114 cm

breedte (met lijst) 143 cm

Opschriften / merken

  • signatuur r.o. (met verf): Willink '43/46

Motief

landschap

Opmerkingen

Volgens Kramer en Jaffé 1986 heette dit schilderij aanvankelijk De Boodschap; in 1946 zou Willink rechts in de voorgrond een ruiterfiguur weggeschilderd en de titel veranderd hebben.

Documentatie

  • A.C. Willink : Stedelijk Van Abbe Museum Eindhoven : 9 april - 9 mei 1949, Edy de Wilde, (Eindhoven, 1949), cat. nr. 36, met afb.

  • A.C. Willink [1946], (Amsterdam, 1946), cat. nr. 17

  • A.C. Willink tussen 1922 en nu, (Centraal Museum Utrecht Mededelingen, 23/24, 1978), p. 26, nr. 5; p. 24, afb.

Tentoonstellingen

  • De Wereld van Pyke Koch, Centraal Museum, Utrecht, 2017 - 2018

  • Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2012 - 2015

  • Standpunten. Anders kijken naar de collectie moderne kunst, Centraal Museum, Utrecht, 2008 - 2009

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.10B95C15-4309-46C0-B89C-BDAD6D59ECBA

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!