De blikken kannen zijn uitgevoerd in een verfijnde techniek, in tegenstelling tot de losser geschilderde onder- en achtergrond. Verster heeft zich in dit eenvoudige stilleven tot verschillende grijstinten beperkt, waardoor een ingetogen en verstild beeld is ontstaan.
De blikken kannen zijn uitgevoerd in een verfijnde techniek, in tegenstelling tot de losser geschilderde onder- en achtergrond. Verster heeft zich in dit eenvoudige stilleven tot verschillende grijstinten beperkt, waardoor een ingetogen en verstild beeld is ontstaan.
etiket op achterzijde van Kunsthandel Huinck & Scherjon, Heerengracht 469, A'dam (nr. 653)
door de wijze van inlijsting had het schilderij, volgens opgave in de literatuur tot 1937, kleine afmetingen. De catalogus Verster 1926 meldt een dagmaat van 30 x 28 (met schilderijmaten 35.5 x 30.5). De huidige dagmaat is 32 x 29 cm.
Documentatie
Alles wat aesthetisch boeit : De collecties L.H. en J.F. van Baaren en D. Hannema, teksten Nicole Delissen ... [et al.]. eindred. Adi Martis en Jan van Adrichem, (Wijhe, 1993), p. 23
Alles wat aesthetisch boeit, Aukje Vergeest, (Maandblad van Oud-Utrecht, 10; 66, 1993-10), afb. op p. 112
Catalogus van het bestaande werk van Floris Henrik Verster, geboren te Leiden 9 juni 1861 (schilderijen, waterverf, waskrijttekeningen en etsen), Mevr. J. Verster-Kamerlingh Onnes, (z.pl. [Leiden], 1926), cat. nr. 147
Tentoonstellingen
De serene blik: Floris Verster, Jan Mankes, Dick Ket en Henk Helmantel, MORE Museum voor Modern Realisme, 2018
Van en voor de stad, Dordrechts Museum, Dordrecht, 2016
Rietveld en Van Baarencollectie, Centraal Museum, Utrecht, 2015 - 2016
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: