Paar rotanschoenen

Paar rotanschoenen

<SPAN lang=N>Schoenontwerper Jan Jansen ziet een schoen als een sculptuur. Jansen maakt geen schoen, maar geeft vorm aan een schoen. Hij streeft er naar om ‘iets te maken dat niet bestaat, technische vondsten te doen, dat houdt het boeiend’, zoals de schoenontwerper eens vertelde. Daarbij maakt hij hoogstens drie of vier modellen op dezelfde leest. Jansen doet nauwelijks concessies aan het oorspronkelijke idee voor zijn ontwerp, waardoor de daadwerkelijk uitvoering voor de producenten dikwijls een grote uitdaging vormt. Zijn technische kennis deed Jansen in eerste instantie op in Nederland en Italië. Vanuit die technische achtergrond weet hij telkens vernieuwende, eigenzinnige silhouetten en constructies te ontwikkelen en bijzondere materialen toe te passen. Zo ontstonden bijvoorbeeld de revolutionaire zweefhak, klomp <I>Woody </I>en de bamboeschoen. <BR> <P dir=ltr align=left></P> <P dir=ltr align=left>Jansen ontwierp de <I>Rattan, </I>zoals de bamboeschoen officieel heet, in 1973. Het ontwerp betekende voor Jansen een internationale doorbraak en bracht hem erkenning als vernieuwend ontwerper. De schoen bestaat uit een open constructie van bamboe, in de vorm van een plateauzool met een sleehak. Op een aantal essentiële plaatsen is het bamboe omwikkeld met smalle stroken van hetzelfde materiaal. Het bovenstuk is van beige suède, met een aantal inkepingen langs de rand. De schoen sluit met een riempje om de wreef. De uitvoering is gedaan door </SPAN><SPAN lang=EN>Raffaello Galgani. </SPAN><SPAN lang=N>In 1974 organiseerde het museum een grote jubileumtentoonstelling <I>De schoenen van Jan Jansen 1964-1974</I>. Inmiddels zit Jan Jansen al bijna 50 jaar in het vak. Nog steeds hanteert hij dezelfde methode van werken, waarbij de productie op kleine schaal plaatsvindt. Zijn kopers bestaan tegenwoordig niet meer alleen uit familieleden en vrienden, zoals in de beginjaren van zijn carrière. Jan Jansen heeft een trouwe schare fans; zijn schoenen zijn gewild bij de echte liefhebber, die zich graag onderscheidt van de massa. Zelden zijn de schoenontwerpen van Jan Jansen onderworpen aan de heersende mode; vaker is hij met zijn eigenzinnige en kunstzinnige schoenen de trends ver vooruit. </P></SPAN>

1/2

Schoenontwerper Jan Jansen ziet een schoen als een sculptuur. Jansen maakt geen schoen, maar geeft vorm aan een schoen. Hij streeft er naar om ‘iets te maken dat niet bestaat, technische vondsten te doen, dat houdt het boeiend’, zoals de schoenontwerper eens vertelde. Daarbij maakt hij hoogstens drie of vier modellen op dezelfde leest. Jansen doet nauwelijks concessies aan het oorspronkelijke idee voor zijn ontwerp, waardoor de daadwerkelijk uitvoering voor de producenten dikwijls een grote uitdaging vormt. Zijn technische kennis deed Jansen in eerste instantie op in Nederland en Italië. Vanuit die technische achtergrond weet hij telkens vernieuwende, eigenzinnige silhouetten en constructies te ontwikkelen en bijzondere materialen toe te passen. Zo ontstonden bijvoorbeeld de revolutionaire zweefhak, klomp Woody en de bamboeschoen.

Jansen ontwierp de Rattan, zoals de bamboeschoen officieel heet, in 1973. Het ontwerp betekende voor Jansen een internationale doorbraak en bracht hem erkenning als vernieuwend ontwerper. De schoen bestaat uit een open constructie van bamboe, in de vorm van een plateauzool met een sleehak. Op een aantal essentiële plaatsen is het bamboe omwikkeld met smalle stroken van hetzelfde materiaal. Het bovenstuk is van beige suède, met een aantal inkepingen langs de rand. De schoen sluit met een riempje om de wreef. De uitvoering is gedaan door

Raffaello Galgani. In 1974 organiseerde het museum een grote jubileumtentoonstelling De schoenen van Jan Jansen 1964-1974. Inmiddels zit Jan Jansen al bijna 50 jaar in het vak. Nog steeds hanteert hij dezelfde methode van werken, waarbij de productie op kleine schaal plaatsvindt. Zijn kopers bestaan tegenwoordig niet meer alleen uit familieleden en vrienden, zoals in de beginjaren van zijn carrière. Jan Jansen heeft een trouwe schare fans; zijn schoenen zijn gewild bij de echte liefhebber, die zich graag onderscheidt van de massa. Zelden zijn de schoenontwerpen van Jan Jansen onderworpen aan de heersende mode; vaker is hij met zijn eigenzinnige en kunstzinnige schoenen de trends ver vooruit.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Paar rotanschoenen

Vervaardiger

Datering

1973 - 1975

Materiaal / Techniek

rotan;suède

Inventarisnummer

19883/001-002

Objectnaam

dameskleding, kledingaccessoire, schoen

Verwerving

aankoop 1975

Afmetingen

hoogte cm

breedte cm

diepte cm

Opschriften / merken

  • merk zwart zijden etiket in elke hiel geplakt (gedrukte goudkleurige letters): MADE IN ITALY FOR // Jan Jansen // AMSTERDAM // BY RAFFAELLO GALGANI

Documentatie

  • 'Werken' : de memoires van Jan Jansen, Voorw. Paul Mertz, tekst Jan Jansen, (Zwolle, 2021), verg. p. 64-67, p. 122, p. 162-163, p. 195 (nr 25, r.b.), p. 203 (modeshow Bas Kosters, model linksonder)

  • Dit is het Centraal Museum!, teksten Ninke Bloemberg, Marja Bosma, Renger de Bruin ... [et al.] ; eindred. Liesbeth M. Helmus, Hans Schopping, (Utrecht, 2012), nr. 39, met afb. in kleur

  • Mode en kostuums, Hanneke Adriaans, Saskia Kuus, (Utrecht, 1996), p. 490, cat. nr. 283, met afb.

Tentoonstellingen

  • Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2012 - 2015

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.2CD9481B-147F-47BC-80C5-C1EF77F2EADE

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!