Hangend watervat of lavabo

<p style="margin:0cm;line-height:normal;font-size:11pt;font-family:Calibri, sans-serif;"><span style="font-family:Arial, sans-serif;">Deze hangende lavabo (Latijn voor &lsquo;ik zal wassen&rsquo;) heeft aan twee kanten een tuitje. Daardoor kon het water er gemakkelijk worden uitgeschonken. Lavabo&rsquo;s werden gebruikt voor het wassen van de handen voorafgaand aan bijvoorbeeld een maaltijd. Ook hingen ze in kerken en kapellen voor een meer rituele handwassing tijdens de mis. Dit metalen exemplaar was kostbaar, dus&nbsp; van een rijk persoon of zal in een kerk hebben gehangen.</span></p>

1/2

Deze hangende lavabo (Latijn voor ‘ik zal wassen’) heeft aan twee kanten een tuitje. Daardoor kon het water er gemakkelijk worden uitgeschonken. Lavabo’s werden gebruikt voor het wassen van de handen voorafgaand aan bijvoorbeeld een maaltijd. Ook hingen ze in kerken en kapellen voor een meer rituele handwassing tijdens de mis. Dit metalen exemplaar was kostbaar, dus  van een rijk persoon of zal in een kerk hebben gehangen.

Hangend watervat of lavabo

geel metaal; ijzer

lavabo, watervat

aankoop 1973

hoogte 31 cm

breedte 29 cm

diepte 17

• Centraal Museum Utrecht Mededelingen nr. 4 = A beam too long to be photographed, red.: Anthon Beeke ... [et al.]. [tekst essay Ron Kaal]. ontwerp Ger van Elk, (Utrecht, 1973), afb.

• Edele en onedele metalen. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [onedele metalen cat. nr. 1-250], L.E. van den Bergh-Hoogterp en B. Dubbe, (Utrecht, 1997), pp. 551-553, met afb. in kleur; p. 638, cat. nr. 18, met afb.

• Het leven in de late Middeleeuwen, [voorw. Adeline M. Janssens], (Utrecht, 1974), cat. nr. 42

• De gezonde stad , Centraal Museum, Utrecht, 2022

• Het Gilde van St. Eloy, Centraal Museum, Utrecht, 2004