Johannes de Doper

Aan het doksaal (de koorscheiding) was vaak een stenen spreekgestoelte (ambo) vast gemaakt, vanwaar uit de Bijbel werd gelezen voor de lekengemeente. Het reliëf sierde waarschijnlijk de voorkant van de ambo. Op de halo rond het hoofd staat in het Latijn de naam van de voorgestelde ‘Iohannes Baptista’, op het bord in zijn handen ‘bereidt de weg van de Heer’. Toen het stuk in 1838 werd ontdekt, deed het dienst als traptrede in de Janskerk, met de achterkant naar boven gekeerd.

Dit object is nu niet in het museum te zien

ca. 1175 - ca. 1200

(kolen)zandsteen, gepolychromeerd, verguld

beeld, reliëf

schenking 1838

hoogte 144 cm

breedte 32 cm

diepte 19 cm

Opschriften / merken

• opschrift op boek : PARATE // VIAM.DO // MINO

• opschrift op nimbus : JOHANNES.BAPTISTA

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Janskerk (herkomst)

kapittels (Utrecht) (religie)

Geassocieerde periode

Bisschoppelijk Utrecht 695-1528

Motief

Opmerkingen

Afkomstig van een van de ambo's in de viering van de Sint Janskerk. Het beeld werd in 1838 gevonden in de Janskerk tijdens herstelwerkzaamheden aan de trap van het schip naar het koor. De steen, met de beeltenis van Johannes naar onderen gekeerd, had tot dan toe dienst gedaan als trede van de trap. Een afbeelding van het beeld komt voor op een tekening van Pieter Saenredam, 1636, waar het aan een der hoeken van het oxaal is geplaatst (Het Utrechts Archief, Supplement op de catalogus van de Topografische Atlas, nr. 1031). Vervaardiger tot collectiecatalogus 1997: Nederlands

• Beelden uit Utrechts gouden Middeleeuwen. De collectie beeldhouwkunst, Jan W. Klinckaert, (Museumtijdschrift [Vitrine], 7; 12, 1999-11), 34-38, p. 35, afb. in kleur op p. 36

• Beeldhouwkunst tot 1850. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [cat. nrs. 1-243], Jan Klinckaert, (Utrecht, 1997), pp. 44-46, met afb. in kleur; pp. 189, cat.nr. 8, met afb.

• Boekenschouw. C.C.S. Wilmer, Museum op zolder, A.H.M. van Schaik, (Maandblad van Oud-Utrecht, 1; 62, 1989-01), p. 10, met afb. van aquarel van Grolman

Tentoonstellingen

• Beeldhouwkunst voor de Beeldenstorm, Nicolaïkerk (Utrecht), Utrecht, 2007